ikke noen Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Jeg er kvinne, 55 år. For 1 uke siden begynte jeg å få smerter i venstre hofte, i utgangspunktet fra lysken og strålende nedover låret. I løpet av de neste 6 dagene forverret det seg betraktelig. Jeg antar at det er artrose i hoften. Var hos lege i går, og ble henvist til røntgen, evt. MR. Imidlertid er det 3 ukers ventetid på slik undersøkelse, og deretter 1-2 ukers ventetid før jeg kommer til hos legen igjen. Pr. idag kan jeg knapt gå eller stå på foten, søvnen er blitt ødelagt (våkner hver gang jeg beveger meg). Fra før av bruker jeg Brufen 600 mg x 3 , nettopp skiftet til Mobic, for hodepine. Dette har ikke hatt smertedempende effekt - med mindre smertene egentlig har vært der lenger enn jeg har registrert nettopp på grunn av dette. Problemet er at jeg ikke forstår helt vordan jeg skal klare meg, og trenger råd. Jeg har en jobb som jeg utmerket godt kan utføre, i alle fall så lenge jeg sover rimelig. Men jeg har fått svære vansker med å komme meg til og fra arbeidsstedet (=gå til bussen). På arbeidsstedet er det i tillegg lange ganger som jeg må gå gjennom flere ganger om dagen (vanligvis 5 minutters gangtid før jeg kommer til heis/rulletrapp). Dette klarer jeg heller ikke. Hvordan kan jeg oppnå nok smertelindring til å klare å holde jobben min, og til å fungere fram til en diagnose er stilt, og behandling instigert? Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202288-hoftesmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Dette er såpas akutt innsettende plage at jeg tenker at det er "noe mer" enn enn vanlig hofte-artrose; slitasjegikt. De fleste med dette får nemlig gradvis vondt; ofte er det mest vondt/stivt om morgene, dernest etter aktivitet, etterhvert også undeveis ved gange og nattlig. Du kan kanskje ha en lett slitasjegikt til grunn. Men såpass sterke/akutte smerter må skyldes noe mer. kanskje kan det være en løs bruskbit fra hodteleddet som har kommet i beknip inni leddet. Eller det kan være en akutt forværring med væske i leddet; f.eks pga akutt vridning ellerskade. Det er vanlig at hofteledds-smerte kjennes i lysken og ned mot kneet. legen bør ved undersøkelse lett kunne skille om smerten skriver seg fra selve leddet, eller strukturer rundt ( senebetennelse eller slimpose-betennelse. En flink fysioterapeut vil også klare dette. Fysioterapi med strekk av leddet, og spesielle manøvre kan gi smertefrihet dersom det er en løs bruskbit som er årsak. Noen ganger kan kortisonsprøyte være aktuelt. Kanskje bør du ha litt sterkere smertestillende til natt-bruk, samt avlaste med krykker om dagen. Transport til og fra jobb kan søkes gjennom trygdekontor, dersom du ikke har best av sykmelding; det får du og fastlegen bestemme. Synes det høres litt rart ut at legen din ikke kan sette igang noen tiltak før bildene er klare. Be f.eks i ventetiden om henvisning til fysioterapeut, kanskje helst en manuell terapeut; disse er flinke til å undersøke og finne riktig diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202288-hoftesmerter/#findComment-1444467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.