Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er kvinne og 35 år.

Jeg har noe legen min kaller for kronisk akne. Jeg er i tvil om det er korrekt.

Jeg får betennelser/byller i huden på sensitive områder såsom innerlår, delvist i skrittet, på rumpeballene, i årmhulene osv. Jeg har delvis uren hud i ansiktet, men ikke noe som ligner på det man vil forbinde med akne.

Jeg opplever at betennelsene dannes langt under huden, blir til store kuler som til slutt brister på vulkan-aktig vis. I tillegg ser jeg at de følger enten blodårer eller nervebaner (?) og kommer frem litt sånn på rekke og rad i et bestemt mønster. Utbruddene er konstante, det dannes nye kuler med noen ukers mellomrom. Når jeg er i utbrudd kjennes det ut som om noe ulmer inni kroppen på meg og bryter ut med voldsom kraft. Jeg kan få lett feber. Det dannes blåmerke-lignende arr i ettertid. Jeg prikker, stikker og klemmer ikke, men tømmer når det først oppstår en brist, med stor forsiktighet.

Egenbehandling består i bacimycin/plaster, det kan ta flere dager før det slutter å veske. Allerede oppståtte kuler/byller blir ikke borte, men får gjerne nye utbrudd på et senere tidspunkt.

Jeg har slidt med dette helt siden min spede ungdom, men det har forverret seg betraktelig etter at jeg fikk barn. Har barn på 8 og 9 år. Tak og lov for min mann som klarer å leve med mine lite flatterende merker og kuler her og der !

I fjor gikk jeg på langtids antibiotikakur i 4 måneder. Det hjalp litt og dempet udbruddende både i omfang og antall. Men etter endt kur har det opparbeidet seg igjen. Jeg har vært hos hudlege som anbefaler roacutan og har vært hos hudlege som ikke anbefaler det. Det virker i tilleg så dramatisk og langvarig at jeg med min livsituasjon med full jobb og to aktive gutter ikke har anledning til å ta en slik kur. Min nåværende lege anbefaler ennå en antibiotikakur.

Jeg har en følelse av at en evt. kur uansett om det er antibiotika eller roacutan ikke fjerner problemet, men bare demper det for en stund (?)Jeg har også en følelese av at det til enhver tid er noe som lever i beste velgående i kroppen min og som jeg ikke blir kvitt. Som en liten demon !

Det er klart at merker og arr setter et hemmende preg på mine kropslige aktiviteter, jeg går feks aldri i svømmehallen eller i badetøy på stranda. Sexuelt sett fungerer jeg bra, dette takker vi igjen min mann for, som ikke lar seg merke av mine skavanker.

Jeg vasker alt tøy med parfymefri såpe, men har en følelese af at det ikke betyr noe til syvende og sist. Byllene starter jo langt under huden !

Jeg lurer om noen derute har en slags kommentar til min beretning ? Hva er dette ? Hva gjør jeg ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202301-kropnisk-akne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg vet ikke noenting om det du skriver, men jeg vet litt om hudleger!:) Jeg har vært hos noen forskjellige og opplevd veldig forskjellig svar. En hudlege gav meg faktisk en soppkur mot kviser på ryggen. Det funket veldig dårlig!! Men jeg fant tilslutt en veldig flink hudlege som "fikser alt", hun har hjulpet med med akne problemer og atopisk eksem.

Nå vet ikke jeg hvor du befinner deg, men hudlegen befinner seg i oslo. Så hvis du trenger en anbefaling fra en som er veldig fornøyd så heter legen: Ingrid Rocher (tror det er sånn det skrives, hun jobbet hvertfall på Volvat medisinske senter i Oslo når jeg var hos henne sist.)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202301-kropnisk-akne/#findComment-1440885
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet ikke noenting om det du skriver, men jeg vet litt om hudleger!:) Jeg har vært hos noen forskjellige og opplevd veldig forskjellig svar. En hudlege gav meg faktisk en soppkur mot kviser på ryggen. Det funket veldig dårlig!! Men jeg fant tilslutt en veldig flink hudlege som "fikser alt", hun har hjulpet med med akne problemer og atopisk eksem.

Nå vet ikke jeg hvor du befinner deg, men hudlegen befinner seg i oslo. Så hvis du trenger en anbefaling fra en som er veldig fornøyd så heter legen: Ingrid Rocher (tror det er sånn det skrives, hun jobbet hvertfall på Volvat medisinske senter i Oslo når jeg var hos henne sist.)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202301-kropnisk-akne/#findComment-1440886
Del på andre sider

Gjest amparro

Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt på roacutan umiddelbart!!!! Hvorfor skulle det være problematisk med barn og jobb?

Jeg kjenner flere som har gått på denn kuren med både barn og full jobb :-) De har fått et nytt liv og en ny hud.

Lykke til! (det er vel ikke noe å lure på)!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202301-kropnisk-akne/#findComment-1441199
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...