Gå til innhold

Store pupiller.

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg er en gutt på 26 som brått har begynt å se dårligere, jeg syntes selv at dette har kommet veldig fort, men iflg. optiker-kilder er det visst slik at man oppfatter det som om det har kommet plutselig når man først legger merke til det.

Når jeg var til synstest ble optikerne immidlertid helt satt ut av at jeg hadde så store pupiller, de spurte først om jeg hadde tatt stoff, men da de fikk høre at jeg aldri har tatt denslags ble de helt forvirret. Pupillene mine var visst 9 mm i et belyst rom, det er jo litt i overkant. De reagerte også veldig lite da hun belyste dem.

Optiker anntydet at det kunne skyldes noe nevrologisk, men jeg kan ikke helt tenke meg hva det skulle være. Har riktig nok vært litt stresset og neffor i det siste, men det har vært akk så mye værre før. Hva i all verden kan være grunnen til at pupillene mine har blitt så store? Jeg vil jo ikke at folk skal gå rundt og tro at jeg spiser extasy som vitaminer. De sa at det antagelig ikke var noe å bekymre seg for, men jeg er ikke helt beroliget, spesiellt med tanke på at synet mitt har blitt dårligere sa raskt (det var riktig nok bare 0.25 på begge øyne, men inntil nylig har jeg sett veldig godt. Noen tanker om hva det kan være, evt. hva jeg bør sjekke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202305-store-pupiller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

0,25 er veldig lite og noe de fleste må regne med i synstap. Du må nok regne med at du kommer til å se litt dårligere etter hvert som du blir eldre. Men slapp av, det er vanlig, det er simpelthen slik det er når man blir eldre.

Hva angår de store pupillene dine, aner jeg ikke, men foreslår at du starter med fastlegen. H*n vil henvise deg til en øyelege. Optikere har ikke samme spesialkompetanse som øyelegene har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202305-store-pupiller/#findComment-1440593
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Store pupiller på begge sider samtidig med god allmenntilstand og normalt syn er ikke noe klart "alarm-symptom". Vanligvis er det mørke som får pupiller til å utvide seg. Adrenalin-hormoner, som kommer ved stress og angst får pupillene til å trekke seg sammen, mens harmoni/glede og ro kan gi litt større pupiller. Men lys skal få de til å trekke seg sammen, ellers vil det bli ubehagelig lyst for øynene. Endel øyesykdommer kan gi store pupiller likeledes noen hormon-sykdommer og nevrologiske sykdommer. Enkelte øyesykdomer kan også gi store pupiller og plutselig nærsynthet. Sjekket optikeren trykket i øyet? Det er viktig; grønn stær må bl.a. utelukkes. Synes du for ordens skyld kunne få en henvisning til øyelege av fastlegen din. Øyelegen kan gjøre en grundigere sjekk av eventuelt bakenforliggende sykdom enn det en optiker kan. Selve syns-endringen din er i seg selv ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202305-store-pupiller/#findComment-1444615
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...