Gå til innhold

Videre spørsmål etter svar på referanse 2774723 HJELP!!!

Anbefalte innlegg

Hei. Etter at jeg skrev spørsmål til dere har Jeg oppsøkt lege for 1 1/2 uke siden og viste han utslettet jeg hadde i munnen (hvite nupper på innsiden av kinnene kombinert med hvite ringer/kratere). Det er i tillegg tendenser til at tannkjøttet fra jekslene i nedre munn frem over i munnen har fått en sår/hvitt/tørr ruglete overflate.

Dette har i løpet av den siste uken også bengynt å skje oppe.

Jeg har som nevnt store problemer bare med det å gå til lege og det å bare gjøre dette var tøft for meg. Når legen tittet i munnen min sa han øyeblikkelig uten mer undersøkelse at jeg hadde sopp, med det påfølgende spørsmålet: "hvorfor har du sopp da? voksne mennesker skal ikke ha sopp. Dette medfører at jeg må ta en del prøver av deg" (6 glass ble det og jeg svimer av bare av ett). Og hva er det han tar prøver av??

En ting jeg stusset på er at han ikke tok soppprøve (hvis det er det det er) i munnen. Hvorfor gjorde han ikke dette?

Legen skrev så ut en kur med myscotatin på 100ml hvor jeg skal ta 1 ml 4 ganger daglig og holde dette i munnen. Denne har jeg nå tatt i 1 1/2 uke, og ærlig talt så kan jeg ikke si jeg merker noe vesentlig bedring. Jeg fikk også Sobril mot min panikkangst med henvisning til psykolog. (Som jeg skal til på Tirsdag).

Er det slik at mycostastin tar alt av sopp eller finnes det andre alternativer (dersom det virkelig er sopp da)?

Status nå. Jeg vokner nå med hvit/gulgrønn belegg på tungen hver morgen og en kjempetørr munn og sliter egentlig med nattesøvnen jeg la meg klokken 2300 i går og voknet 04:00 i morges og slet med å sove og dette har jeg gjort en stund.

Helt ærlig jeg surfer mye på nett for å se etter hva dette kan være og min store frykt er Kreft i munnen (jeg har røykt og snust men sluttet for 1 år siden) og viser det seg å være dette så har jeg fått oppfattning av at jeg er virkelig ILLE UTE. 5 års overlevelse er visstnok bare en minimal % av mennesker som når opp til.

Moren til min samboer kjemper seg også igjennom en cellegiftkur etter at brystkreft(som hun tidligere hadde operert bort og blitt erklært frisk av) har kommet tilbake i andre deler av kroppen (lever, lunge, bein) så hun har mye og kjempe med og vi trenger ikke akkurat dette nå.

Når det gjelder det ringformede utslettet som også sees noen plasser i munnen så har jeg også noen av disse på ankelen på den ene foten. Neglene på tærne mine ser ut til å være angrepet av sopp som f (dog jeg ikke har fått diagnose på dette).

Når det gjelder dette i munnen så har det lissom kommer litt snikende i en periode på 3 uker.

Ærlig talt jeg vet ikke jeg, men kan du på bakgrunn av denne redegjørelsen kanskje på noen måte hjelpe meg/berolige meg.

Se også referanse 2774723.

mvh

Mann som er VIRKLEIG nervøs

27 år

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kanskje er det riktig for deg å tenke " det vanlige er vanligst". kreft i munnhulen i din alder er ytterst sjelden. Sopp er vanlig. legen din har trolig sett dette klart, og kuren du har fått er enkel og vanlig. Sopp er helt ufarlig; hører med til normalfloraen; både på hud, i tarmer og litt i munnhule. Ved nedsatt immunforsvar ( sliten, stress, angst, andre infeksjoner eller antibiotika-kurer. Og vanlig årsak; for MYE vasking og såpe) kan sopp blusse opp og gi irritasjon. Da kan det behandles, men det kan også forsvinne av seg selv. Kun en sjelden gang er det tilgrunnliggende sykdom som gjør at en får mye sopp-infeksjoner. Synes du skal ta kuren ferdig, så snakke åpent med fastlegen din om det du er oppe i. Det er veldig fint for legen å vite at du har sykdomsangst, og at når han tar mye prøver ( kanskje for å berolige deg), så kan det virke mot sin hensikt. Dersom angsten krever mye av energien din til daglig, så bør du kanskje få hjelp med dette. Det finnes egne psykologer, og enkelte fastleger som kan de riktige terapi-teknikker for å hjelpe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...