Gjest Bipolarhappens Skrevet 14. oktober 2005 Skrevet 14. oktober 2005 Hva betyr dette? Jeg har fått brev som skal sendes til aetat pga rehablitering. Jeg vet jeg er bipolar, men skjønner ikke helt hva alt dette andre betyr. Noen som kan hjelpe? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. oktober 2005 Skrevet 14. oktober 2005 Hovedgruppen i F30 - F39 kalles affektive lidelser. Jeg var med i den gruppen som oversatte dette kapittelet da ICD-10 kom til Norge. Det var mye diskusjoner om vi skulle bruke den mer faglige og internasjonale termen "affektiv lidelse", eller om vi skulle bruke den fornorskede "stemningslidelser". Som du skjønner endte vi med den første. Affektive lidelser omfatter både de bipolare F30 (kun manisk episode) + F31 bipolar, de depressive episoder F32 (første episode) +33 (tilbakevendende) og de vedvarende affektive lidelser F34 (dystymi + cyklotymi) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.