Gå til innhold

Dårlig selvfølelse, hvordan behandles egentlig det?

Anbefalte innlegg

Gjest dårlig selvfølelse
Skrevet

Jeg sliter endel med "hverdagsproblemer" som i bunn og grunn er årsaket av dårlig selvfølelse tror jeg. Hvordan kan behandling for sånt arte seg?

F.eks er jeg ganske sky (men det er ikke sosial fobi), dermed er jeg veldig usosial. Klarer ikke å holde jevnlig kontakt med venner. Ser ned på kroppen min, i den grad at jeg ikke synes jeg fortjener noe nytt å ha på meg, liker ikke å pynte meg lenger. I områder der jeg er flink har jeg lett for å hevde meg over andre, et trekk jeg overhodet ikke liker ved meg selv. Det kommer vel av usikkerheten min tror jeg. I det hele tatt føler jeg meg ganske flink, flinkere enn de fleste, på mange områder. For å være 100% ærlig... Andre sier også at jeg kan gjøre alt jeg vil og er veldig målrettet. Jeg er helt enig. Hvorfor føler jeg meg så dårlig da?

Humøret går veldig opp og ned og jeg har sterk PMS i rundt 2 uker før menstruasjon. Jeg gråter sjelden og gjør mye i løpet av dagen, så jeg tror ikke det er depresjon.

Det jeg gjerne vil endre på er innstillingen til omgivelsene, at jeg ikke lar mitt eget hode bli et fengsel. Har lyst til å gjøre ting jeg ikke "klarer" fordi jeg dømmer meg selv før jeg får sjansen. Mer positivitet altså, overfor meg selv og andre.

Jeg er uhyre selektiv med omgangskretsen, og liker nesten ingen folk! Det er så mange jeg mener er dumme, rett og slett. Uff, vet det høres forferdelig ut. Og jeg vet det jo er meg det er noe rart med. Skulle gjerne vært mer omgjengelig. Og ikke ta alt så seriøst, la ting fare, ikke la ting kverne i hodet..

Noen råd?

Jeg er en annen
Skrevet

Ting du kan gjøre selv: Lese selvhjelpsbøker og jobbe med teknikker for å få bedre selvfølelse. Her er en meget omfattende og seriøs selvhjelpstekst online: http://mentalhelp.net/psyhelp/

Ellers kan yoga og meditasjon være bra for avspenning og økt selvfølelse på sikt.

Skrevet

Tenk på:

-hva liker du med deg selv? og

-hva liker du med andre?

Start et sted og la det utvikle seg.

Skrevet

Ting du kan gjøre selv: Lese selvhjelpsbøker og jobbe med teknikker for å få bedre selvfølelse. Her er en meget omfattende og seriøs selvhjelpstekst online: http://mentalhelp.net/psyhelp/

Ellers kan yoga og meditasjon være bra for avspenning og økt selvfølelse på sikt.

Hei du! Jeg er ikke trådstarte,men ville bare takke for tips om bra link!!:) Glad jeg leste dette innlegget:)

ha en fin dag

Gjest dårlig selvfølelse
Skrevet

Tusen takk for fin link!

Jeg har hatt endel hjelp i meditasjon og yoga, og Deepak Chopra.. "Pure conscoiusness is pure potentiality" som han sier, det hjelper meg til å fokusere på det essensielle. Men det er vanskelig å holde fokuset. Må vel bare jobbe videre. Takk igjen!

Skrevet

Prøv og lytte til din egen kritiske stemme.Hva forteller den deg? Ville du behandlet andre like dårlig som du behandler deg selv?

Kan det være at du gir ut din egen frustrasjon over deg selv på andre... det kan føles, utrolig nok, mindre skummelt ut, enn og akseptere hva du egentlig tenker om deg selv, og ta ansvar hvor hva du føler om deg selv.

Man kaller det visstnok på fagspråk som projisering.Du kan også sette opp en egen dialog med deg selv, og din egen kritiske stemme, og bli mer bevisst på hva den forteller deg.

Mvh

Gjest dårlig selvfølelse
Skrevet

Prøv og lytte til din egen kritiske stemme.Hva forteller den deg? Ville du behandlet andre like dårlig som du behandler deg selv?

Kan det være at du gir ut din egen frustrasjon over deg selv på andre... det kan føles, utrolig nok, mindre skummelt ut, enn og akseptere hva du egentlig tenker om deg selv, og ta ansvar hvor hva du føler om deg selv.

Man kaller det visstnok på fagspråk som projisering.Du kan også sette opp en egen dialog med deg selv, og din egen kritiske stemme, og bli mer bevisst på hva den forteller deg.

Mvh

Ja, du har antakelig ganske rett i det med projisering, ihvertfall på endel områder. Er ganske klar over det og jobber med det. Er litt usikker på om det også gjelder det at jeg finner de fleste jeg møter så dørgende kjedelige og dumme, hehe. Hvis det speiler meg selv, eller mitt ubevisste bilde av meg selv, så stemmer det ikke så godt med mine erfaringer.. Men jeg dømmer helt sikkert folk på mange plan, også mye som egentlig handler om meg selv, eller frykt for sider av meg selv. Det tror jeg veldig på. Skal tenke mer på det der, og få til en slags dialog som du sier. Tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...