Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 57 år. Siden desember 2004 har jeg vært plaget med seneskjedebetennelse med sterke smerter i overarmene/skuldrene/skulderbladene på begge sider. De sterkeste smertene er langs kanten av skulderbladene mot ryggraden.

Det skal svært lite belastning eller bevegelse til for at smertene øker vesentlig med opphovning av skuldre, armer og hender. Slik økning av smertene kan vare fra et halvt til to døgn og virker svært lammende for all aktivitet, jeg mister all matlyst og ønsker bare å sove bort tiden.

Jeg har tatt røntgen som viste litt slitasjegikt, men ingen forkalkninger.

Jeg har prøvd forskjellige typer behandlinger:

- Elektromagnetisk terapi

- Laser med strøm

- Fysioterapi (massasje)

- Akupunktur

Alle disse har mer eller mindre raskt medført økte smerter.

Av medisinering, har jeg jevnlig benyttet Orudis gel og Voltaren (stikkpiller). Disse har en viss smertedempende effekt. På grunn av reflux, må jeg unngå medisiner som gir reaksjoner i magen.

Siden diverse behandlinger ikke virker og min fastlege synes rimelig opprådd, har jeg følgende spørsmål:

Skjer det at pasienter med tilsvarende lidelser adri blir frisk?

Har helsevesenet i så fall noe å tilby dersom man ikke klarer renhold, matlaging og personlig hygiene?

Finnes det noen form for behandling som kan hjelpe nå ovennevnte ikke har gjort det?

Kan det skje at lidelsen går over av seg selv hvis man holder seg i ro og kan det i så fall sies noe om tidsperspektiv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202509-seneskjedebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Seneskjedebetennelse har man ikke i de deler av kroppen du nevner. Derimot kan plagene dine være forenlig med hevelse i sener/senefester, ofte også slimposebetennelse, eller prolapser i nakke/øvre del av rygg. behandlingene du nevner virker dårlig på dette. Synes du kan be om "second opinion" hos en annen fastelge, gjerne en som er flink med nakke/skulder-plager. Kanskje bør du ha henvisning til en fysioterapeut med spesalitet i manuell terapi. Trening i slynge-apparat, f,eks terapimaster, SET ( sling exercice-therapy) er mye bedre dokumentert enn behandlingene du har fått. Skal du ha medisiner, er riktig satte cortisonsprøyter det beste. Henvisning til en ortoped kan være nyttig. Du vil kunne søke kommunen om hjemmehjelp, men tror absolutt du kan bli mye bedre med riktig behandling og diagnose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202509-seneskjedebetennelse/#findComment-1445968
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...