Gå til innhold

Noen her som har erfaringer med løsningsfokusert tilnærming (Løft)?

Anbefalte innlegg

Gjest rådgivningsoppgave
Skrevet

skriver en gruppeoppgave om dette i rådgivning. Jeg lurer litt på hva slags erfaringer folk flest har med denne erfaringen.

det er visstnok slik at man ikke skal fokusere på problemet, men bare på løsningen.

Men det jeg ikke får noe klart svar på er om alle kan bruke LØFT? Passer den for alle typer psykiske problemer og lidelser?

Må man ikke iblant gå til problemets rot og arbeide derifra?

Når en person sier at " jeg har det vanskelig nå" og terapeuten skal spørre "når har du det minst vanskelig" så tenker jeg at det må føles som en bagatellisering av problemene at terapeuten ikke tar problemene på alvor.

Blir dette for lettvint?

Noen erfaring, linker til nettsteder som er kritiske til Løft etc så er jeg glad for det? Skal nemlig skrive en drøftende oppgave og da må jeg kunne argumentere litt for og imot her...

Skrevet

Jeg anbefaler deg å få tak i boka "kommunikasjon i relasjoner" skrevet av Eide og Eide. Her er det grundig beskrevet aktiv lytting, som jo er en forutsetning for alt hjelpearbeid. Når relasjonen er etablert, går man videre med problemløsning, og hvilke innfallsvinkler man kan benytte seg av. Boka er rikt utstyrt med eksempler. Jeg vet ikke hva som finnes på nettet, men det burde jo finnes rikelig med litteratur på skolen der du går.

Gjest rådgivningsoppgave
Skrevet

Jeg anbefaler deg å få tak i boka "kommunikasjon i relasjoner" skrevet av Eide og Eide. Her er det grundig beskrevet aktiv lytting, som jo er en forutsetning for alt hjelpearbeid. Når relasjonen er etablert, går man videre med problemløsning, og hvilke innfallsvinkler man kan benytte seg av. Boka er rikt utstyrt med eksempler. Jeg vet ikke hva som finnes på nettet, men det burde jo finnes rikelig med litteratur på skolen der du går.

Litteratur har vi flust av, men det jeg er ute etter er egne erfaringer med denne metoden samt litteratur som også ser kritisk på det. Det er nok av litteratur som er Løft-frelste...

ingen metode fungerer vel hundre prosent, tror heller ikke at det er noen mirakelkur, derfor er jeg ute etter litteratur som peker på det.

Skrevet

Litteratur har vi flust av, men det jeg er ute etter er egne erfaringer med denne metoden samt litteratur som også ser kritisk på det. Det er nok av litteratur som er Løft-frelste...

ingen metode fungerer vel hundre prosent, tror heller ikke at det er noen mirakelkur, derfor er jeg ute etter litteratur som peker på det.

Kanskje du kan bringe inn noen andre teorier, som står i motsetning til rådivning. Jeg tenker på psykodynamisk tilnærning, læringsteoretisk, eksistensiell eller sosiologisk innfallsvinkel. Du finner et utdrag av teoriene i Hummelvold "ikke stykkevis og delt".

Gjest rådgivningsoppgave
Skrevet

Kanskje du kan bringe inn noen andre teorier, som står i motsetning til rådivning. Jeg tenker på psykodynamisk tilnærning, læringsteoretisk, eksistensiell eller sosiologisk innfallsvinkel. Du finner et utdrag av teoriene i Hummelvold "ikke stykkevis og delt".

takk for tipsene:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...