Gå til innhold

Herpes

Anbefalte innlegg

her1365380914

Hei! Fikk for 2 år siden konstantert herpes 2. Noe jeg sliter med å akseptere, skjemmes. Ble veldig syk ved første utbrudd, trodde selv jeg hadde urinveisinfeksjon, da jeg hadde alle symptomer på dette. Har tidligere vært veldig plaget av kraftige urinveisinnfeksjoner. Legen min konstanterte herpes ved å ringe en gynekolog på nermeste sykehus, som sa at det måtte være herpes. Jeg har etter dette ikke hatt utbrudd, enda jeg har hatt nedsatt imunforsvar pga flere lungebetennelser og har stresset endel. Har nå fått påvist blærekatar. Har tatt 200mg selexid i 5 dager, men synes ikke den hjelper særlig. Leverte derfor inn en ny urinprøve, som, til min store forskrekkelse, var helt fin. Er det herpesen som nok en gang hersker i kroppen min, eller har jeg blitt hypokonder?! Svir ikke ved vannlating, men er veldig vondt å avslutte vannlatingen, magen trekker seg innover, og det gjør vondt en god stund i etterkant. Har også fått et lite åpent sår mellom kjønnsåpningen og anus som svir veldig.Men har vondt oppe i blæra. Skjønner ikke at det kan være så likt med blærekatar. Fint om du kunne hjelpe meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202601-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lalalalalalalala

I all verden-- jeg håper legen tok noen prøver før han bare konstanterte herpes? For underlivet er jo tross alt stedet hvor mye rart skjer, og hvis han bare ringte og prata med noen hørtes det litt tynt ut!!!!???

Nu, hvis det nå har seg slik at du har herpes helt hundre prosent sikkert, har jeg hørt at det kan spres og gi utslag både her og der, det varierer fra individ til individ. Men det sikreste er nok å spørre en lege. for å spørre legen her, må du sette på hake for å få svar av han når du skriver spørsmålet! Og betale litt penger. Han svarer aldri ellers. Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202601-herpes/#findComment-1445799
Del på andre sider

her1365380914

I all verden-- jeg håper legen tok noen prøver før han bare konstanterte herpes? For underlivet er jo tross alt stedet hvor mye rart skjer, og hvis han bare ringte og prata med noen hørtes det litt tynt ut!!!!???

Nu, hvis det nå har seg slik at du har herpes helt hundre prosent sikkert, har jeg hørt at det kan spres og gi utslag både her og der, det varierer fra individ til individ. Men det sikreste er nok å spørre en lege. for å spørre legen her, må du sette på hake for å få svar av han når du skriver spørsmålet! Og betale litt penger. Han svarer aldri ellers. Lykke til :)

Hei! Takk for ditt svar:)

Det ble ikke tatt en eneste prøve, det er helt sikkert. Legen var av hunnkjønn(ikke at det har noe med saken å gjøre), og var av typen turnuskandidat....Det er derfor jeg begynner å spekulere på diagnosen. Grunnen til at jeg fikk problemer var at jeg tok abort og satte inn en spiral. Det var i samsvar med dette at jeg fikk smertene. Uansett, det gikk over....Fastlegen min blir det ikke aktuelt å ta opp dette med, da jeg har null tiltro til ham, desverre.Er heller ikke bare å bytte... Hva er egentlig symptomene på herpes? Må si at det vet jeg ikke, har ikke oppsøkt info før nå, bare prøvd å fortrenge det....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202601-herpes/#findComment-1445917
Del på andre sider

Gjest lalalalalalala

Hei! Takk for ditt svar:)

Det ble ikke tatt en eneste prøve, det er helt sikkert. Legen var av hunnkjønn(ikke at det har noe med saken å gjøre), og var av typen turnuskandidat....Det er derfor jeg begynner å spekulere på diagnosen. Grunnen til at jeg fikk problemer var at jeg tok abort og satte inn en spiral. Det var i samsvar med dette at jeg fikk smertene. Uansett, det gikk over....Fastlegen min blir det ikke aktuelt å ta opp dette med, da jeg har null tiltro til ham, desverre.Er heller ikke bare å bytte... Hva er egentlig symptomene på herpes? Må si at det vet jeg ikke, har ikke oppsøkt info før nå, bare prøvd å fortrenge det....

Har du hatt noen andre "utbrudd" da? Har aldri hørt at herpes skal gå slik ut over allmenntilstanden. Det er blemmer som kommer og sprekker etter 1-2 døgn. Deretter blir det sviende sår som tar 3-7 dager ca å heles. Synes det er forferdelig rart at en lege kan konstantere Herpes type 2 uten prøver, og spesielt fordi det nesten ikke er mulig å skille mellom type 1 og 2 da heller. Så den var litt tynn. Synd med leger man ikke har tiltro til eller kan stole på, så hvis du ikke vil gå til fastlegen din, så gå til Olafiaklinikken hvis du bor i Oslo ( det er i Grensen tror jeg) eller til Helsestasjon for Ungdom hvis du er under 20.

Og bytt fastlege!! :)

Håper det ordner seg og at det ikke er så ille som du tror-- som regel så er det jo hodet og frykten som ganger symptomene opp med 100- og så går det over når noen beroliger deg med en skikkelig diagnose.

Det som ihvertfall er sikkert er at du må skjekke det opp så du får fred i tankene, ikke sant :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202601-herpes/#findComment-1446023
Del på andre sider

her1365380914

Har du hatt noen andre "utbrudd" da? Har aldri hørt at herpes skal gå slik ut over allmenntilstanden. Det er blemmer som kommer og sprekker etter 1-2 døgn. Deretter blir det sviende sår som tar 3-7 dager ca å heles. Synes det er forferdelig rart at en lege kan konstantere Herpes type 2 uten prøver, og spesielt fordi det nesten ikke er mulig å skille mellom type 1 og 2 da heller. Så den var litt tynn. Synd med leger man ikke har tiltro til eller kan stole på, så hvis du ikke vil gå til fastlegen din, så gå til Olafiaklinikken hvis du bor i Oslo ( det er i Grensen tror jeg) eller til Helsestasjon for Ungdom hvis du er under 20.

Og bytt fastlege!! :)

Håper det ordner seg og at det ikke er så ille som du tror-- som regel så er det jo hodet og frykten som ganger symptomene opp med 100- og så går det over når noen beroliger deg med en skikkelig diagnose.

Det som ihvertfall er sikkert er at du må skjekke det opp så du får fred i tankene, ikke sant :)

Hei! Det var nok kun denne ene gangen med "utbrudd", og som jeg sa hadde det jo skjedd endel ting der nede, en abort og innsetting av spiral er jo tross alt ikke hverdagskost... Almenntilstanden var sterkt redusert da jeg fikk diagnosen for 2 år siden, noe som kunne skje sa min turnuslege. Pluss at symptomene tilsa urinveisinnfeksjon. Nå har jeg fått diagnosen urinveisinnfeksjon, men synes ikke jeg blir kvitt det. Det sitter lenger oppe i magen... men nå har jeg da fått det jeg kaller en "rift", men ikke blemme som har sprukket eller noe. Er rett og slett litt sår. Siden jeg ble så syk sist, tok jeg det som en selfølge at det var herpesen som angrep igjen. Men det vet jeg da ikke. jeg synes det er vondt pga blærekatarr, men har jo blitt lurt av dette tidligere..... Så, veldig vanskelig. men, jeg får vel bare hoppe på den lange ventelisten til en annen lege... Selv om det ikke hjelper meg stort denne gangen...Uansett, takk for dine tips og råd:)satte stor pris på det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202601-herpes/#findComment-1446144
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er mange av oss som har herpes 2 infeksjon, og det er ingenting aa skjemmes over. Det er riktignok i stor grad smittes med sex, men ikke bare, og det viser ikke nodevendigvis noe om dine sexuelle utskeielser. I de typiske tilfeller gaar an a stille diagnose basertt bare paa kliniske undersőkelser, men det er ofte nődvendig med laboratorieprőver. En gang herpes alltid herpes, heter, det, med andre ord du sitter med det feor resten av ditt liv, men om du faar fornyet utbrudd, og hvor ofte er det bare tiden som viser. Enkelte utbrudd kan behandles med Zovirax, men, som sagt virus kan ikke fjernes fra kroppen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202601-herpes/#findComment-1450460
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det er mange av oss som har herpes 2 infeksjon, og det er ingenting aa skjemmes over. Det er riktignok i stor grad smittes med sex, men ikke bare, og det viser ikke nodevendigvis noe om dine sexuelle utskeielser. I de typiske tilfeller gaar an a stille diagnose basertt bare paa kliniske undersőkelser, men det er ofte nődvendig med laboratorieprőver. En gang herpes alltid herpes, heter, det, med andre ord du sitter med det feor resten av ditt liv, men om du faar fornyet utbrudd, og hvor ofte er det bare tiden som viser. Enkelte utbrudd kan behandles med Zovirax, men, som sagt virus kan ikke fjernes fra kroppen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202601-herpes/#findComment-1450461
Del på andre sider

Hei,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202601-herpes/#findComment-1450462
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...