Gå til innhold

pustevansker, slimdannelse i hals, hodepine

Anbefalte innlegg

Jeg har pustevansker og mye slimdannelse i halsen og samtidig massiv hodepine. Dette har jeg hatt mer eller mindre sammenhengende siden mai måned. Det er konstatert gresspollenallergi, men tungpusten og slimdannelsen vedvarer selv om pollensesongen er avsluttet. Lunge legen sier at jeg ikke har astma. Hva har jeg da? Kan det skyldes overfølsomhet i lungene og i slimhinner på grunn av allergien slik at jeg nå reagerer på lett forurensning, kulde o.l? Kan det skyldes soppeinfeksjon i lungene? Eventuelt kan det skyldes problemer i magen? Jeg har fordøyelsesproblemer med mye løs avføring. Jeg har også eksem på det ene benet og rundt anus. Dette fikk jeg for to år siden under en ferie i Sydfrankrike. (Uten at jeg vet om disse eksemene har noe som helst sammenheng med de pustevanskene jeg har i dag. Tenker muligens at der er en sammenheng hvis sopp i lungene er et alternativ). Hvilke undersøkelser bør jeg foreta for å komme pusteproblemet nærmere til livs? La meg også legge til at jeg har vondt i lungene, spesielt i forbindelse med utendørs sportsaktiviteter (i sommer) og at jeg hver morgen under et ferieopphold i Portugal i fjor sommer hvor det var aircondition på rommet våknet med stive og vonde lunger. Samtidig klør jeg i ørene og i skrittet.

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Tornadolu

Jeg synes at du ikke må slå deg til ro med "at du ikke har astma". Er man syk med mange symptomer, er det klart greit hvis det er mulig å putte alt under samme hatten. Umiddelbart ser ikke det lett ut, selv om allergi, pustevansker og fordøyelsesproblemer kan ha en sammenheng.

Hvis ikke lungelegen har forordnet rtg. av lunger og bihuler bør det gjøres. Dessuten en omfattende sjekk av totalhelsen din med blodprøver, hjerteundersøkelse osv.

Hvis undersøkelsen hos lungelegen fant sted for en tid tilbake, må det være greit å ta ny kontakt. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...