Gå til innhold

sår i munnen

Anbefalte innlegg

Gjest sårimunnen

Jeg plages fra tid til annen med sår i ganen, ofte nærheten av tennene, men også midt oppe i ganen. Det blir veldig vondt og ømt, vanskelig å spise og pusse tenner på den siden såret er. Varme drikker blir også en lidelse. Når jeg kjenner med tungen på såret (alltid ett om gangen), kan det kjennes ut som om huden er sprukket litt, og den føles ru i området rundt. Samtidig får jeg øm/sår hud på den siden av ansiktet hvor såret befinner seg. Av og til også hodepine, men det avhenger av hvor stort såret er.

Første gang jeg opplevde dette, for ca 8 år siden, begynte det med herpessår på overleppen (alltid på samme sted). Da ble tannkjøttet innenfor munnsåret ømt og sårt, og også huden på den siden av ansiktet hvor munnsåret befant seg. Jeg fikk også synsforstyrrelser på begge øyne, hvor synet forsvant "flekkvis" - jeg kunne ikke se det jeg fokuserte direkte på, bare alt rundt. Jeg ble også svært uvel, kvalm og svimmel mens synsforstyrrelsen sto på. Det gikk over etter ca 1 time. Dette hendte kanskje 3-4 ganger, men bare èn gang i løpet av hver periode med munnsår, siden har jeg ikke vært plaget med synsforstyrrelser.

Etter ettpar år hvor jeg hadde dette ca en gang pr halvår, begynte denne plagen å opptre uten herpessår på leppen, bare med disse sårene inne i munnen, i ganen. Det opptrer noen ganger, kanskje 6-8 ganger pr år. Det varer 1-2 uker, avhengig av hvor stort såret er.

Akkurat nå har jeg et sår som befinner seg i nærheten av tennene, det går omtrent fra hjørne tannen og bakover til nest siste jeksel.Ansiktshuden er sår og øm (som å ta på hud som er tynn etter brannskade), fra kinnet og helt opp til tinningen. Har også hodepine som ikke har gått over med Paracet, og det kjennes verst ut på den siden hvor såret i munnen er.

Jeg er 38 år, går til tannlegen hvert år, har sunne tenner og tannkjøtt ellers, og nesten aldri hull i tennene.

Er ved relativt god helse, men har muligens Ulcerøs Colitt (siste 2 år).

Sliter også innimellom med plager i store ledd, som knær, hofter og håndledd, samt ryggplager.

Det som imidlertid bekymrer meg mest akkurat nå, er disse sårene. Jeg fatter ikke hva det kan være, og jeg vet ikke om jeg bør søke lege for det. Jeg er ikke veldig glad i legebesøk, og med denne UC-diagnosen er det blitt mer enn nok...

Selv har jeg tenkt at dette kan være virus, av samme type som ved helvetesild, i og med den såre/ømme huden. Herpessår er vel også et lignende virus, er det ikke? Jeg tenker i hvert fall at det kanskje er en sammenheng her.

Er uansett veldig takknemlig for synspunkter fra deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202778-s%C3%A5r-i-munnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Med såpass hyppige og plagsomme utbrudd synes jeg det bør undersøkes. Dersom du kontakter legen samme dag som utbruddet starter ( ring og avtal dette med fastlegen din), så er årsaken lettere å finne. legen kan ta prøve med vattpinne fra såret, som kanskje starter med en blemme; typisk for bl.a. herpes-virus-gruppen. Dersom virus påvises, kan det hende du skal ha behandling med tabletter som hemmer virus-produksjonen; dette kan brukes både som anfallsbehandling ( mildner forløpet), eller som forebyggende behandling over noen måneder. Dersom legen er usikker, kan det bli aktuelt å henvise til enten hudlege eller øre-nese-halslege. Uansett kan du kanskje gjøre noe for å bedre immunforsvaret ditt. Rikelig anti-oksydanter ( Eks Avantgarden som fåes på helsekost), eller mye frukt/grønt. Både ulcerøs colitt i seg selv, samt enkelte medisiner mot dette kan gi nedsatt immunforsvar. Forhør deg med legen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202778-s%C3%A5r-i-munnen/#findComment-1452534
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...