kris200 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Man 30, 1,90 høy 115 kg. Har slitt med brystsmerter (midt i brystet og på venstre side) i en fem måneders tid. Har vært gjennom en rekke undersøkelser som vanlig EKG, MR av hode, skjermbilde av brystet, ultralyd av nyrer/lever alle resultat var ok. Har også vært gjennom en 24 timers blodtrykksmåling, median Sys 143,5 Dia 82,4 puls 75,2 (dag tid sys 147,3 dia 84,3 puls 80,6) hvor jeg fikk beskjed at det var litt høyt men ingen videre behandling var nødvendig pga alder (til info også litt høye verdier av urinsyrekrystaller). Vil si at jeg er relativt aktiv trener 2 ganger i uken og når jeg trener er det ikke noe verre enn ellers. Smertene er ikke konstant, men når de først er der er det veldig ubehaglig og tankene svirrer i hodet, og jeg føler meg rett og slett uvel og hjertet banker tungt. Legen min sier det er muskulært, men har vært hos både naprapat og akupunktur uten at det har hjulpet nevneverdig. Har da fått beskjed om at hvis det ikke har hjulpet måtte jeg gå til psykomotorisk fysioterapeut, men før bestiller time der er jeg veldig klar for å fraskrive problemer med hjerte eventuelt annet indremedisins tilfeller (kan jeg det?). Bør jeg få time for fysisk Ekg, ultralyd av hjerte eller CT før jeg eventuelt går til alternativ behandling? Eller kan du anbefale annen behandling enn psykomotorisk fysioterapi? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202838-brystsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kris200 Skrevet 19. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2005 Ser også at du er ute etter litt historik fra de andre innsendte spørsmålene. Må jo få sagt at jeg bekymrer meg litt ekstra pga at min far gikk bort av hjerteinfarkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202838-brystsmerter/#findComment-1446591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Svar til Kris200. Du bør ganske snart få utført et arbeids-EKG, d.v.s. en ergometersykkel- eller tredemølle-belastning med samtidig registrering av EKG. Belastningen bør være slik at du ikke klarer å sykle/gå mer ved avslutning (d.v.s. en maksimal test). Du har ikke angitt noe om kolesterol eller andre fettstoff i blodet, familiær forekomst av hjerte-kar-sykdom, røyking,etc. Du har flere relative risikofaktorer for at dine smerter kan være hjerteutløst : kjønn, overvekt (BMI nesten 32), høyt blodtrykk. Hvordan er det dessuten med din sukkertoleranse. Med en BMI på 32 står du i faresonen for å kunne utvikle en type 2-sukkersyke. Du er relativt ung i denne sammenhengen, men det er grunn til å undersøke dette skikkelig før man kan akseptere at det hele kan være av psykisk karakter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202838-brystsmerter/#findComment-1457269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.