Lill9 Skrevet 19. oktober 2005 Del Skrevet 19. oktober 2005 Jeg er en 21 år gammel jente som hele livet, eller så langt tilbake jeg husker, har vært plaget av hjertebank. Hjertebanken kommer i 99% av tilfellene ved fysisk aktivitet. Det forekommer særlig på fotballtrening, gjerne etter at jeg har tatt det rolig noen sekunder og plutselig begynner å løpe igjen. Men den kan også forekomme ved f.eks jogging i et stabilt tempo. En gang i blant kommer hjertebanken av dagligdagse gjøremål, f.eks. hvis jeg bøyer meg ned, men, som sagt, er dette sjelden. Hjertebanken kan vare i alt fra noen sekund til ca. 10-15 min. Ofte har jeg flere slike hjertebankperioder i løpet av en trening, men det kan også ta flere uker mellom hver gang. Når jeg har hjertebank banker hjertet mitt svært hardt, raskt, til tider uregelmessig, og av til hopper hjertet over noen slag. Plutselig gir hjertebanken seg, og pulsen blir normal i løpet av 1-2 sekund. Noen ganger har jeg målt pulsen ved hjertebank, og den har da ligget på ca. 270 slag. Er ikke dette alvorlig mye? Når andre kjenner på hjertet mitt mens jeg har hjertebank sier de at det må være noe alvorlig galt, men jeg har aldri fått vist det til en lege. Jeg har gått med EKG, men hadde ikke hjertebank i den perioden. Jeg har også foretatt en hjerteundersøkelse, uten at den viste noe galt. Hjertebanken gjør ikke direkte vondt, men jeg føler et visst ubehag p.g.a den sterke bankingen. Jeg kan godt fortsette å løpe mens jeg har hjertebank, men som nevnt, er det ubehagelig. Foruten når jeg har hjertebank har jeg en rolig, regelmessig puls. Jeg er i god fysisk form, og hjertebank er ikke noe som ligger i familien. Vet du hva dette kan være, og kan jeg stole på hjerteundersøkelsen som ikke viste noe galt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202866-hjertebank/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Svar til Lill9. Dette bør du få undersøkt på en skikkelig måte. Rask hjerteaksjon opp til en frekvens på 270, og som starter og stopper plutselig, er vanligvis en form for hjerterytmeforstyrrelse som bør stelles med. Jeg går ut fra at du ikke har besvimt eller nesten-besvimt i forbindelse med slike episoder. I så fall bør det stelles med ganske raskt. Det viktigste er å stille diagnosen i første omgang. Det synes realistisk å klare det ved å utføre en arbeidsbelastning (arbeids-EKG). Det vil også være nyttig å registrere ditt EGK over et helt døgn (såkalt Holter-monitorering), og i løpet av dette døgnet skal du forsøke å provosere frem slik rask hjerterytme. Husk at disse undersøkelsene kan være helt verdiløse hvis man ikke samtidig får registrert den raske rytmen, d.v.s. at du må få et slikt anfall i løpet av undersøkelsen. Ta kontakt med din lege, evt. med en kardiolog (hjertespesialist), som kan gjøre disse undersøkelsene og vurderingene for deg. Vanligvis er disse tilstandene ikke farlige, men bør karakteriseres skikkelig, og eventuell behandling må baseres på en eksakt diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/202866-hjertebank/#findComment-1457292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.