Gå til innhold

lungebetennelse og skrekkelig vondt i hodet

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lungebetennelse i to uker nå og føler meg ikke stort bedre enda. Jeg fikk ery-max for en uke siden da crp var på 55. Den har ikke hjulpet mye. Litt bedre er jeg i lungene nå, men så har jeg istedet fått skrekkelig vondt i hodet og kjevene når jeg våkner om morgenen. jeg har blitt litt forkjøla i tillegg og nyser nå i tillegg til hostingen. jeg har litt vondt i bihulene, men ikke nok til at jeg mistenker bihulebetennelse.

Er det normalt å ha så vondt i hodet ved lungebetennelse? Hvorfor har jeg så vondt i kjevene? jeg tror ikke jeg strammer meg om natten.

Hvor lang tid tar det å bli frisk? Kan jeg ha virus lungebetennelse?

Jeg har også fått vondt når jeg tisser nå, hva kan det være? trodde ikke man fikk urinveisinfeksjon når en gikk på pencelin!?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De bakteriene som finnes i urinveiene knekkes sjelden av "vanlige" antibiotika, f.eks penicillin og erytromycin ( som du har fått). Synes det er rimelig at du får en ny legesjekk, ta med urinprøve. Muskelsmerter generelt kan komme av feber i seg selv, men også sekundært til f.eks hodepine; man spenner seg ubevisst. Mest sannsynlig er kanskje at du har hatt en virus-infeksjon, kanskje i tillegg til bakterier i lungene. Virus vil ikke knekkes av antibiotika. Ganske vanlig å få bihulebetennelse litt ut i forløpet. Du bør bruke rikelig saltvannspray, eventuelt også vanlig åpnende nesespray; slik at kanalene til bihulene ikke tettes og danner grobunn for bakterier. Halsbetennelser kan også gi kjevesmerter; kanskje bør legen din sjekke på dette, gjerne også kyssesyken om dette ikke er gjort. Svien ved vannlating kan også skyldes sopp-infeksjon som har kommet etter en bakteriekur. Reseptfrie kurer finnes. ( Eks Klotrimazol).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...