Gå til innhold

Graviditet og lite elastisk hud

Anbefalte innlegg

Jeg var gravid med tvillinger i mitt første svangerskap. Jeg ble enormt stor og måtte opereres i etterkant fordi bukmusklaturen var dratt såpass fra hverandre. I denne sammenhengen gjennomgikk jeg også en plasisk buk operasjon hvor de fjernet masse overfladisk hud. Jeg fikk ny navle og fjernet vel kanskje en 15 cm med hud. Nå er jeg redd for at jeg ikke kan bli gravid igjen. Huden på magen er nå stram, og kanskje for stram. Om jeg står kan jeg kanskje ta en klype av magen og løfte to cm. Hva skjer om jeg blir gravid. VIl det dannes ny hud? Slik at jeg vil kunne få en stor mage igjen? Sist fikk jeg strekkmerker de siste to ukene av svangerskapet og jeg var ENORM. Når jeg hadde en normal gravid mage var den fremdeles tøyelig og lite sprengt. Så i utgangspunktet vil jeg si jeg har tøyelig hud, nå er imidlertid noe av magehuden min allerede preget av å ha vært strukket max. mao ikke tøyelig lenger. HVa skjer om magen ikke klarer å tøye seg gjennom et svangerskap, den revner vel ikke vil jeg gå ut i fra?

Jeg fikk også utslett i etterkant av fødsel pga for stor belastning på huden under svangerskapet. vil dette utslettet kommer igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203074-graviditet-og-lite-elastisk-hud/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg har aldri hørt at for stram hud kan være et problem med unntak av personer som har spesielle hudsykdommer som morphea eller sclerodermi, hvor huden blir sykelig stram og hard.

Når det gjelder strekk er huden svært flink å strekke seg og lage ny hud. Det er dette hudoverskuddet det hos enkelte kan være vanskelig å bli kvitt, og hvor operasjon er en mulighet.

Jeg tror nok gynekologer er nærmere å spørre, om de har hørt at operasjoner du har vært gjennom, kan gi stramming av betydning for senere svangerskap. Men jeg kan bedrive "educated guessing", og si at jeg ikke tror det vil være noe problem. Magen vil vanligvis øke i størrelse over tid, og det er tid nok for huden til å strekke seg og danne ny hud. Det er ganske ekstremt hvordan den kan tøyes om en tar tiden til hjelp. Tenk på de afrikanerne som tøyer lepper og ører med ringer, hvor huden er strukket flere ganger det opprinnelige.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...