Gå til innhold

Hvorfor skriver legen ut Cipramil?

Anbefalte innlegg

Legen min skriver hele tiden ut Cipramil til meg, og det gjorde hun forrige jeg hadde også. Men på alle apotekene jeg går på, så gir de meg jo forskjellige erstattere. Går det i det hele tatt ann å få denne medisinen på apoteker i Norge? Jeg vet at synomympreparatene skal gi samme virkning, men hvorfor skriver hun ikke bare ut resept på disse med en gang da???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203315-hvorfor-skriver-legen-ut-cipramil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette lurer jeg også på. Jeg får Ibux 600 mg pga en nakkeskade. Jeg vil heller ha Brufen, fordi de tablettene er lettere og svelge. Men nei, det er helt umulig og skrive ut, så jeg må be om få de på apoteket.

Jeg tror det har noe med avtaler og gjøre. Legene har avtaler med spesielle legemiddelfirma og får da ikke lov til å skrive ut resepter på konkurrentene sine preparater.

Gjest ikke ta lett på det

Du skal be legen din skrive på resepten at det kun er Cipramil som skal leveres ut på apoteket. Da slipper du å betale mellomlegget.

Det er viktig at man får riktig merke selv om det er såkalte synonympreparater.

Cipramil virker mye bedre på meg enn Cipralex f.eks.

Du skal be legen din skrive på resepten at det kun er Cipramil som skal leveres ut på apoteket. Da slipper du å betale mellomlegget.

Det er viktig at man får riktig merke selv om det er såkalte synonympreparater.

Cipramil virker mye bedre på meg enn Cipralex f.eks.

Cipramil og Cipralex er ikke synonympreparater. De er forskjellige. Står det på resepten at det er Cipramil som skal gis ut , så kan de da ikke gi Cipralex. Doseringen er vel heller ikke den samme?

Om man får Cipralex, selv om den er aldri så mye bedre så er vel dette feil fra apotekets side?

Annonse

Gjest unipolar

Tipper legen skriver ut Cipramil fordi den kom først, av gammel vane liksom.

Citalopram alfarma og Citalopram Ratiofarm er jo det same da, Citalopram er jo faktisk det virksomme stoffet i Cipramil. Hvis du ser etter på en pakke med Cipramil, kan du se det står citalopram med liten skrift.

Bare hjelpestoffer så som stoffer for å holde sammen tabletten, fargestoffer m.m. er forskjellig i forskjellige synonyme preparater.

Merker ingen forskjell på citalopram om det kommer fra forskjellige produsenter og dermed har forskjellige namn.

Jeg er en annen

Det innebærer i såfall også økt egenandel for pasienten, og tilleggsbeløpet går ikke inn under "frikortbeløpet".

Jo jo, men det er vel ikke mange tierne det er snakk om løpet av et år.

Slik jeg ser det er det legene som har sviktet her: Hvorfor kan de ikke først som sist skrive ut det billigste preparatet? De gangene jeg selv har hentet en respet har apotekene oppført seg eksemplarisk mht. informasjon.

Jeg er en annen

Hvis legen mener at det er denne bestemte medisinen du skal ha, bør h*n skrive "Ikke generisk substitusjon" på resepten. Da må apoteket gi deg Cipramil og ikke en piratkopi,

"piratkopi"

Trodde du var hypp på å følge offisielle retningslinjer. Denne typen språkbruk lukter privat synising.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jo jo, men det er vel ikke mange tierne det er snakk om løpet av et år.

Slik jeg ser det er det legene som har sviktet her: Hvorfor kan de ikke først som sist skrive ut det billigste preparatet? De gangene jeg selv har hentet en respet har apotekene oppført seg eksemplarisk mht. informasjon.

Det er så godt som umulig for en allmennlege å finne ut hva som er billigst til enhver tid. Preparatene endrer pris med noen øre per pakning til stadighet. Dessuten har de ulike apotekkjedene spesialavtaler med ulike leverandører slik at det kan være ulike piratkopier som er billigst på ulike apotekkjeder.

Annonse

Jeg er en annen

han snakker norsk. Og på norsk kaller vi det piratkopi.

"Og på norsk kaller vi det piratkopi."

Mulig du gjør det i din verden, men de fleste vet vel knapt hva generisk substitusjon er. Det ville for øvrig være en merkelig form for piratkopiering: Den er lovregulert, og myndighetene oppmuntrer den. Men det er mulig dette ikke er så nøye, "på norsk".

"Og på norsk kaller vi det piratkopi."

Mulig du gjør det i din verden, men de fleste vet vel knapt hva generisk substitusjon er. Det ville for øvrig være en merkelig form for piratkopiering: Den er lovregulert, og myndighetene oppmuntrer den. Men det er mulig dette ikke er så nøye, "på norsk".

Jeg kaller en spade for en spade, så kan du surre rundt så mye du ønsker.

Jeg er en annen

Hvorfor er du plutselig så sarkastisk? Stått opp med feil bein i dag, kanskje?

Regner med du ikke sikter til svaret mitt til NHD her?

Ellers _har_ jeg faktisk stått opp med feil bein i dag, og alt for tidlig. Jeg satser på at det går bedre i morgen ;)

Men jeg blir også litt irritert når folk ser ut til å ha forlest seg på NHDs "norsk"."Piratkopi" om generiske subsitutter gjenspeiler et privat politisk synspunkt, det er ikke vanlige språkbruk, og det er definitvt ikke offisielle retningslinjer, som NHD ellers gir uttrykk for at han følger.

Regner med du ikke sikter til svaret mitt til NHD her?

Ellers _har_ jeg faktisk stått opp med feil bein i dag, og alt for tidlig. Jeg satser på at det går bedre i morgen ;)

Men jeg blir også litt irritert når folk ser ut til å ha forlest seg på NHDs "norsk"."Piratkopi" om generiske subsitutter gjenspeiler et privat politisk synspunkt, det er ikke vanlige språkbruk, og det er definitvt ikke offisielle retningslinjer, som NHD ellers gir uttrykk for at han følger.

Jeg synes du generelt sett har vært uvanlig gretten i denne tråden, jeg. Men det er vi vel alle fra tid til annen...*s*

Etter min oppfatning er det forskjell på synsing om hva som er dokumentert virksom behandling og synsing mht myndighetenes politikk for å spare inn på medikamentutgifter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...