Jeg er en annen Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Jeg synes du generelt sett har vært uvanlig gretten i denne tråden, jeg. Men det er vi vel alle fra tid til annen...*s* Etter min oppfatning er det forskjell på synsing om hva som er dokumentert virksom behandling og synsing mht myndighetenes politikk for å spare inn på medikamentutgifter. Når NHD konsekvent omtaler disse preparatene som "piratkopier" kan det bl.a. påvirke compliance. Hva tenker f.eks. de pasientene som benytter generiske substitusjoner og er fornøyd med det? Språkbruken er ekvivalent med å konsekvent omtale merkepiller som Seroxat og Cipralex som "kapitalistpiller" eller "utbyttermedisin". Det skulle ikke være så vanskelig å se det probelematiske ved dette. Jeg har mottatt to innlegg hvor det påpekes at dette er godt norsk. Men språkbruken er i høyden NHDorsk. Ingen rasjonelle argumenter har vært fremført om hvorfor preparatene burde omtales som piratkopier, og da har jeg ikke giddet å legge meg på et særlig høyere saklighetsnivå i svarene. For øvrig er det mange problemer knyttet til generiske substitutter, men at monopolposisjonen til de store legemiddelfimaene utfordres er ikke av de viktigste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203315-hvorfor-skriver-legen-ut-cipramil/page/2/#findComment-1454961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.