Gå til innhold

hvorfor bli gutten min bare forkjølet?

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 5 som har fått konstatert astma(kronisk bronkitt?). Hver vinter blir han forkjølet med stygg hoste ca. hver 3. uke. Han står på høy dose Flutide (Inntil 1000 microg/døgn når han er syk), samt Serevent og Ventoline ved behov.

Det jeg lurer på er for det første hvorfor han bare blir forkjølet, ikke får omgangssyke o.a. barnesykdommer. Til gjengjeld er han jo syk halvparten av vinteren.

For det andre lurer jeg på hvilke bivirkninger det har å stå på så høy dose Flutide over lang tid. Nå for tiden kan vi ikke halvvere dosen, for da blir han dårlig igjen.

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det er ikke alle barn som får barnesykdommer, kanskje han er en av disse barna. Utover det vet jeg ikke. Astmatikere derimot pleier å bli "mer" forkjølet enn andre, altså ikke oftere, men det henger lengre i. Dette har sammenheng med de irriterte luftveiene som hos barn er mindre og trangere enn hos voksne. Kan han bruke en Jonasmaske når han er ute, så vil dette kanskje hindre den kalde luften i å plage luftveiene hans så mye. Pass for øvrig på at han ikke er ute i altfor kaldt vær og ikke har åpent vindu nå i vinternatten. Luft heller godt før han legger seg.

Voksne astmatikere blir også "mer"forkjølet enn friske, men nok ikke så ofte som barn.

Det er viktig at han tar medisinen i den dosering som er anvist. Barn som tar inhalasjonssteroider skal følges nøye opp mht bl a vekst. De doser man gir i inhalasjoner er små tross alt, og jeg tror ikke du behøver engste deg så mye. Alternativet er å ikke gi medisin, og det er i alle fall ikke bra. Ta kontakt med legen din igjen og be om en gjennomgåelse av de bivirkninger som er mest alminnelige og hvilke konsekvenser de gir. En ubehandlet astma hos et barn er i alle fall mye verre.

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Mori.

I tillegg til det som Wenke har svart deg, har jeg en lite forslag. Snakk med legen din om å prøve den forebyggende medisin Singulaire. For noen virker den besparende på mengde inhalsjonskortison.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...