Gå til innhold

Foskjellsbehandling

Anbefalte innlegg

En far har tre døtre. Mor og far er sklt for mange år siden. Den ene har bodd hos ham noen år, de to andre hos mor (det er bare en som bor hos mor nå, de andre bor for seg selv, de er 20 og 22). Faren har betalt hele sertifikatet for den som har bodd hos ham, mens den andre datteren ikke har fått en krone til dette. Mor har ikke råd, hun har dårlig økonomi, blant annet fordi hun var uten utdannelse og ble alenemor tilalle tre jentene de første årene etter skilsmissen.

Vet noen om det er greit at far (som har god råd) bare betaler førerkortet for en av de tre barna?? Selv om den ene jenta har bodd hos ham noen år, er det jo i hvertfall moralsk noe som skurrer noe skikkelig hos meg.... Er det lov, og bare umoralsk, eller bør han stille opp med penger til førerkortet til de andre to også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203375-foskjellsbehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør behandle alle barna sine likeverdig, uansett økonomi, boforhold, ekteskapsstatus, plass i søskenflokken, kjønn osv!!

Ja det syns jeg også, derfor er det vondt å se denne systematiske forskjellsbehandlingen som denne faren har holdt på med gjennom mange år!! Men det jeg lurer på er om man på en eller annen måte kan slå i bordet med lover og regler, for sunn fornuft trenger tydeligvis ikke gjennom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203375-foskjellsbehandling/#findComment-1452552
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ja det syns jeg også, derfor er det vondt å se denne systematiske forskjellsbehandlingen som denne faren har holdt på med gjennom mange år!! Men det jeg lurer på er om man på en eller annen måte kan slå i bordet med lover og regler, for sunn fornuft trenger tydeligvis ikke gjennom.

Det er ingen lover og regler som regulerer denne type forskjellsbehandling så lenge far ikke sitter i uskiftet bo. Det er lov å gjøre forskjell, det er lov å disponere over alle sine midler når en lever. Det er lov å oppføre seg urettferdig overfor sine barn, og noen velger tydeligvis å benytte seg av denne retten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203375-foskjellsbehandling/#findComment-1540678
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Det er ingen lover og regler som regulerer denne type forskjellsbehandling så lenge far ikke sitter i uskiftet bo. Det er lov å gjøre forskjell, det er lov å disponere over alle sine midler når en lever. Det er lov å oppføre seg urettferdig overfor sine barn, og noen velger tydeligvis å benytte seg av denne retten

Såklart denne mannen skal få disponere sine egne midler som han selv ønsker. En ting er moralen i dette, men hvordan i huleste skulle det gått dersom staten skulle kommet inn å regulere hvordan man skal disponere pengene ovenfor dine barn..

Ta dette eksemplet:

Man har 3 barn. Per 7 år, Kristine 13 år og Vilde 17 år. Per (7) trenger ikke like mye ukepenger som Kristine(13) og Vilde(17) får. Skal staten da kunne bestemme at de alle skal ha likt?

En annen ting er at faren tydeligvis har sterkere knyttede bånd til datteren som har bodd hos seg. Kanskje de har hatt en form for avtale. (At hun ikke skal drikke, få gode karakterer og ikke røyke?) Hva vet jeg? Uansett. Denne faren må selvsagt få gjøre som han vil. Dersom ungene blir missunnelige vil jeg minne om at missunnelse er en dårlig egenskap. Hva med å være glad på søsteren sine vegne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203375-foskjellsbehandling/#findComment-1861769
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...