Gå til innhold

Allergi mot alt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 19 år vært matalergiker hele livet men det siste året har allergien min bare eksplodert. Tåler ikke sitrus, gjer, potet, paprika, melk, dyr, pollen mm. som jeg tålte før. Reagerer litt forskjellig på ulike ting, men stort oppbluss av eksem i annsiktet og på armhulene får jeg med en gang jeg berører/spiser noe ovenfor.

Hvorfor er jeg allergisk mot så mang nye ting som jeg ikke var før? Altid blitt fortalt at "man vokser av seg allergi".

Kan slik allergi kureres? kryssallergi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20339-allergi-mot-alt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære JPeter

Du er sannsynligvis meget ømfindtlig og reagerer også på ting du ikke er allergisk for, men som kan stimulere kroppen din til at det utløses histamin. Slike reaksjoner fører lettest til eksem. Citrusallergi er uhyre sjelden, men citrus er en sterk histaminutløser og forverrer ofte eksem som alllerede er der. Gjærallergi har jeg aldri hørt om, men du kan muligens være ømfindtlig for gjær også. Melkeallergi er også sjelden hos voksne, men intoleranser forekommer ikke så sjelden og fremkaller for det meste mageproblemer, oppblåsthet, diarre og forstoppelse.

Potet og paprika (rå) kan være kryssallergier med pollen, bjørk eller burot. Kokt potet burde gå bra.

Det er slett ikke uvanlig at de som har en matallergi og eksem som barn utvikler allergi mot dyr og pollen når de blir voksne.

Jeg vil råde deg til å få en henvisning til en spesialist i allergiske lidelser for så å få en grundig utredning og informasdjon om hvordan du bør forholde deg og hvordan du kan behandles.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20339-allergi-mot-alt/#findComment-88919
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...