Gå til innhold

lungebetennelse virus/bakterie

Anbefalte innlegg

For et år siden fikk jeg lungebetennelse. Blodprøven viste at det var en virusinfeksjon. Legen sa at hvis jeg ikke ble bedre etter en uke, måtte jeg komme tilbake for å få penicillin. Er ikke et virus et virus - kan dette gå over til bakterier etter en stund? Eller gir de penicillin til virusinfeksjoner bare for å være sikker?

Er det tilfelle at vi asmtatikere lettere får lungebetennelser enn andre? Det har blitt noen etter hvert, og de kan være ganske slitsomme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20343-lungebetennelse-virusbakterie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Ved virusinfeksjoner blir det en slimhinneskade som ofte kan føre til bakteriell infeksjon. Det starter ofte altså med en vanlig forkjølelse som utvikler seg til en bakteriell inf pga småskader i slimhinnene.

Hvis du har en reell astmadiagnose, er du ikke predisponert for luftveisinfeksjoner. Hvis du derimot har en kronisk obstruktiv lungesykdom så kan du nok ha hyppigere luftveisinfeksjoner. Og særlig om du røyker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...