Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en man på 39 år. Har vore lite plaga av sykdom, er i god form og er ikkerøker. Har en sunn livsstil.Jeg har siden i sommer vore plaga av tidvisse smerter i kjeve og hals. Har gått til lege flere ganger uten at man kunne finne noen årsaker til plagene. Lymfekjertler ok. Tatt blødprøver.De siste ukene har plagene gått mer over til smerte/ubehag i svelg/hals. Har litt vondt for å svelge. Smerten stråler ut til ørene til tider. Var til legen for en uke siden. Legen sier at jeg har litt røde og irriterte slimhinner i svelg/hals. Ingen bakterier/infeksjon.Ingen kuler på hals, ikke blødninger fra munn/nese. Ingen markant vektreduksjon. Normal matlyst. Ikke feber over 37,5. Legen tror smertene psykiske og kommer av stess/spenninger.Jeg er redd for at jeg kanskje har kreft i svelg/spiserør/strupe. Dette i seg selv gjør ikke ubehaget mindre. Det er vanskelig for meg å tolke symptomene rett. Når legen spør om jeg har vanskelig for å svelge, så har jeg kanskje det. Vet ikke, det kan vel likegodt vere psykisk ?Kan jeg få røde og irriterte slimhinner av psykiske grunner ?Hva skal jeg gjøre for å komme over dette ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203497-kreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LucySky

Jeg har hatt det akkurat som deg - og har det iblant fremdeles. Jeg ble veldig redd da det skjedde første gang, jeg var i utlandet og satt i et møte og trodde at jeg holdt på å få et hjerteinfarkt eller noe. Smerten var veldig sterk og strålte fra strupehodet og ut i ørene.

Jeg gikk til lege da jeg kom hjem. Tok masse prøver, og endte med å bli sendt til fysioterapeut, som lærte meg avslappingsøvelser!

Jeg har litt trøbbel med å svelge av og til, særlig når jeg spiser aleine (og sikkert rekker å tenke mer på det enn når jeg spiser med andre!) men det er altså ikke kreft!

Jeg er nok en anspent person, sjøl om det ikke syns for andre.

Det er antakelig du også.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203497-kreft/#findComment-1453923
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Svært lite sannsynlig at en frisk mann i din alder, ikke-røker skal få kreft i munnhule/hals. Særlig dersom legen ikke ser noe galt, og alle prøver har vært normale. Litt rødhet er normalt. Kanskje kan det være en ide at en øre-nese-halslege gjør en siste test. Da er det viktig at du bestemmer deg for å slå deg til ro med at det ikke er kreft dersom han ikke finner noen sikker årsak til smertene. Ganske sannsynlig at smertene dine skyldes spenninger i kjevemusklene; med den utstrålingen du nevner. Enkelte spenner seg i søvne. Tannleger kan vurdere dette; og kan gi øvelser som motvirker slike spenninger. Men det virker som du kanskje lider av sykdomsangst. Viktig at du snakker åpent med legen din om dette; at dere blir enige om hvor grundig eventuelle symptomer skal utredes. Sykdomsangst kan komme hos de fleste i visse faser av livet. Ofte når man får økt ansvar; enten som foreldre, har syke slektninger som trenger en, eller har en stressende jobb man ikke kan bli borte fra. Ofte er man ikke bevisst årsaken. For mange kan det være nyttig å snakke med en psykolog om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203497-kreft/#findComment-1460134
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...