Gå til innhold

er astma arvelig? kommer jeg til å få det også?

Anbefalte innlegg

Gjest gypsy rose lee

på min fars side av familien er det veldig mange som har astma. vet ikke om eldre slektninger hadde det eller ikke, men farmor har det, og begge hennes barn, dvs min far og onkel fikk det i 17-20 års alderen. jeg tror også at min fetter har det.

så det er liksom ikke så mange som _ikke_ har astma. jeg er 16 og den eldste av søsknene mine. hvis man ser på "mønsteret" her, ville det tyde på at jeg kommer til å få astma, sannsynligvis om ikke så lenge.

??

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Astma er en sykdom med klare arvelige disposisjoner. Men selv om "hele slekta" har det, behøver ikke du få det. Hvem som får utbrudd av sykdommen og hvem som ikke får det, vites ikke.

I og med at du ennå ikke har fått det, ser det jo ut til at du ligger godt an til å slippe, men altså, ingen vet med sikkerhet hvem som får utbrudd, selv med arvelige disposisjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...