Gå til innhold

utgang av depresjon / medisinerin - nhd

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg en 25 år gammel mann. Jeg sliter meg gjennom min tredje depresjon, er godt i gang med 5. måneden. De 2 foregående depresjoner har vært 4 og 6 måneder lange, og i likhet med slik jeg har det nå, vært preget av håpløshet, meningsløshet, tomhet, og sterk fortaptfølelse.

Tiden mellom depresjonene har vært god, veldig kontrastfyllt til hvordan jeg har det nå. Første depresjon startet våren 98, så det har vært liten stabilitet i livet mitt.

Har 3 dårlige medidinforsøk med lykkepiller i de to foregående depresjonene. Har vært medisinfri både ved utgang og inngang til alle depresjonene.

Var nylig til psykiater, og hun gav meg tolvon 30mg, og rådet meg til å starte med litium, straks.

Har du noen kommentar til litium-medisinering? Jeg har aldri vært i nærheten av å være manisk.

Hva skjer i utgangen av depresjonen? Er den tidsinnstillt? Vil den oppøre uavhengig av medisin/livssituasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2036-utgang-av-depresjon-medisinerin-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Har du noen kommentar til litium-medisinering? Jeg har aldri vært i nærheten av å være manisk.

Svar: Med din sykehistorie synes jeg det er korrekt å sette deg på forebyggende medisinering. Førstevalg ville vanligvis vært et antidepressivum f.eks. SSRI. Men siden dette ikke har vært effektivt på deg, synes jeg det høres fornufteig ut med litium selv om du ikke har hatt maniske eller hypomane episoder.

Hva skjer i utgangen av depresjonen? Er den tidsinnstillt? Vil den oppøre uavhengig av medisin/livssituasjon?

Svar: En depresjonsepisode synes å ha en "tidsinnstilt" varighet. Ubehandlet vil den gå over etter 6 -9 måneder. Medisiner vil forkorte denne tiden. Det største "problemet" er at ubehandlet synes episodene etterhvert å bli lengre samt at restitusjonen mellom episodene blir mer og mer ufullstendig. Derfor bør en være aggressiv på forebyggende behandling hos de med tette episoder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...