Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 24. Jeg har alltid hatt tynt hår, men nå er det så tynt at det er plagsomt. Jeg har begynt å miste ganske mye hår og har gjort det i et år om ikke mer. Er forresten brunette og har ganske langt hår. Tør nesten ikke børste håret og er forsiktig når jeg vasker det. Det vises særlig godt bak, der man ofte kan se hodebunnen (avlange flekker bak, øverst men også noen ganger på siden). Jeg har aldri konsekvent brukt en og samme sjampo. Bortsett fra da jeg brukte Neutral sin parfymefrie en stund (5-6 mnd fram til i vinter/vår en gang) fordi jeg har vært en del plaget med eksem/kløe særlig på halsen og over øynene. Så prøvde jeg parfymesjampo igjen fram til nå og det gikk bra men nå har det begynt å klø igjen, litt på halsen og særlig hodebunnen og noen ganger andre steder i ansiktet. Har det noen sammenheng med at jeg mister hår? Bør jeg gå over på annen sjampo? Mangler jeg noen vitaminer eller har det med stoffskifte å gjøre? Har prøvd litt B-vitaminer, er usikker på om det hjelper. Vasker jeg håret for ofte (annen hver dag)? Jeg bruker ikke å ha noe strikk i håret så det kan ikke ha noe å si ihvertfall. Jeg har vært en del deprimert og stressa (er ikke det nå lenger), kan det ha noe med saken å gjøre? Håper du kan svare meg.

MVH

jente, 24

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203678-tynt-h%C3%A5r-mister-h%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

hårtapet kan være arvelig betinget eller være et resultat av sykdom. Du er relativt ung for å ha et arvelig hårtap, men det er mulig. Mor, far, søsken?

Du sier at man kan se avlange hårløse flekker i bakhodet. Hvis dette er riktig beskrivelse av hårtapet ditt, passer det mest med såkalt alopecia areata, se på http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/Alopeciaareata.asp (kopier og sett inn i nettleseren din). Dette er en sykdom, som vanligvis går over med normalisering av håret. Ikke uvanlig at dette tar ett år eller to, og du kan oppleve noe diffust håravfall samtidig.

Vi kjenner ikke til at håravfall har sammenheng med noen mangler, hos oss med et normalt kosthold. Stoffskiftesykdommer har en sammenheng med håravfall, og med depresjon. Stoffskifteprøver kan fastlegen ta. Du mister heller ikke hår av sjampoene du bruker.

Har du mulighet, burde du vise hodebunnen din til en hudlege, eller diskutere med fastlegen din om dette kan være alopecia areata. I så fall kan du være optimistisk.

Vennlig hilsen

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...