Gå til innhold

Kryssallergi latex/banan

Anbefalte innlegg

Hei! Har hørt at om man blir allergisk for latex, kan man også bli det for banan (i den rekkefølgen?).

Jeg får et svakt utslett som klør litt av å bruke latexhansker, men jeg vet ikke om det skyldes pulveret eller latexen? Og i det siste har jeg begynt å mistenke banan for å være årsaken til mine luftplager.

Kan det være en sammenheng her? Hvis jeg har kryssallergi, er det andre ting jeg kan regne med å reagere på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20383-kryssallergi-latexbanan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Flua

Du har helt rett - allergi mot latexhansker kan være en allergi mot pulveret som brukes inni hanskene eller en kombinasjon av latexallergi og allergi mot pulveret. Som oftest fører allergien til kontakteksem, men noen får også allmenne reaksjoner av latex - de kan hovne opp i ansiktet og få snue og rennende øyne. Typisk kan dette skje når man f.eks. blåser opp ballonger.

Banan kryssreagerer med latex og noen, men slett ikke alle, latexallergikere reagerer på banan. Andre frukter som kryssreagerer med latex er kiwi, avocado, mango, kastanjer og melon. Fellesnevneren er "eksotiske frukter".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20383-kryssallergi-latexbanan/#findComment-88920
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...