Gå til innhold

Voltaren mot magesmerter?

Anbefalte innlegg

Gjest Seitodesu

Hei, jeg fikk tidligere i uken voldsomme magesmerter som satt like under ribbena og strålte ut mot ribbene på siden og videre til midt på ryggen. Smertene var konstante, og kjentes som et indre trykk/kniping. Uansett hvilken stilling jeg sto/satt/lå i, gjorde det vondt, og jeg ble etterhvert også kvalm og kastet opp mye gul galle. Jeg har vært rammet av dette en gang tidligere i år, men hos legevakten fikk jeg den gangen antibiotika mot urinveisinfeksjon (Selecid tror jeg det var), noe jeg er rimelig sikker på at det ikke var. Derfor tok jeg ikke den. Senere tok jeg også kontakt med legevakt som kom på hjemmebesøk, og han mente det dreide seg om gastritt, og fikk beskjed om å ta Novaluzid og la det gå over. Det samme trodde fastlegen min da jeg kom til time noen dager senere.

Denne gangen var jeg på legevakt igjen, og da fikk jeg resept på Voltaren, som skulle tas etter behov sammen med to Paracet, men maks opp til 3 ganger daglig, og helst sammen et solid måltid for at det ikke skulle være så hardt for magen.

Denne blandingen fjernet ganske raskt smertene. Men så fikk jeg beskjed av en venninne som er sykepleier at Voltaren slett ikke bør tas i sammenheng med gastritt. Det samme står jo i pakningsvedlegget, men jeg tenkte kanskje kombinasjonen med Paracet hadde noe å si. Nå er jeg derimot litt bekymret, fordi jeg har hørt inntak av Voltaren kan føre til magesår. Og det kan gastritt også, så vidt jeg forstår. Det høres ikke ut som en god blanding. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203850-voltaren-mot-magesmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har vært på legevakta og dessuten tatt ultralyd for å sjekke om jeg har hatt nyregrus men jeg har ikke fått noe klart svar.

Men Voltaren har de gitt meg :o)

Jeg kan bare om nyrestein jeg så det er sikkert sant som du sier.

Nyrestein har jeg hatt og den var så gjenstridig at det måtte laser operasjon til.

Sa legen at du hadde gastritt??? Eller var det bare en foreløpig diagnose? Og så fikk du smertestillende for å hjelpe deg gjennom..? Skjønner ikke hvorfor de andre her spekulerer i nyrestein/grus... Uansett er Voltaren et vanlig medikament for lindring av nyrestein og gallestein, gastritt lindres bedre av syrenøytraliserende medikamenter, evt bare med mat og drikke. En bivirkning til Voltaren er magesår, så jeg syns det er merkelig å gi dette mot smerter ifm. gastritt.

Gjest Seitodesu

Sa legen at du hadde gastritt??? Eller var det bare en foreløpig diagnose? Og så fikk du smertestillende for å hjelpe deg gjennom..? Skjønner ikke hvorfor de andre her spekulerer i nyrestein/grus... Uansett er Voltaren et vanlig medikament for lindring av nyrestein og gallestein, gastritt lindres bedre av syrenøytraliserende medikamenter, evt bare med mat og drikke. En bivirkning til Voltaren er magesår, så jeg syns det er merkelig å gi dette mot smerter ifm. gastritt.

Det var to forskjellige tilfeller dette, så den første gangen fikk jeg ingen medisiner, for det var da legen mente det måtte være gastritt.

Andre gangen jeg fikk de samme smertene fortalte jeg legevakten om det forrige tilfellet, og at de hadde ment det var gastritt den gangen. Denne legen mente det ikke var noe farlig, og ga meg resept på Voltaren. Jeg fikk lite informasjon, så jeg hadde inntrykket av at det var gastritt det dreide seg om, jeg visste jo ingenting om Voltaren der og da.

Da jeg fant ut de skadelige bivirkningene av Voltaren i fht. eventuell gastritt, dro jeg til fastlege for å finne ut hva det var som forårsaket smertene. Tok prøver og fikk henvisning til sykehuset, der jeg ble lagt inn pga. gallestein/galleblærebetennelse. Heldigvis.

Nå er jeg ganske ung, så det var nok derfor legen ikke trakk den konklusjonen i første omgang, da det ikke er noen vanlig diagnose blant yngre mennesker. Men nå går det bra, skal operere bort hele gallen om en tid. Det var i alle fall heldigvis ikke feilmedisinering, bare litt kommunikasjonssvikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...