Trilletrall Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Hei. Jeg er en kvinne på 40 år, 170 cm høy, 58 kg. Har lett til moderat astma som først og fremst er anstrengelsesutløst, men kan være noe tungpustet ellers også. Ofte i form av at jeg føler at jeg ikke får nok luft. Har ikke anfall. Tar 1-2 doser Symbicort daglig og en dose Bricanyl før trening. Rask gange og svømming går fint, men så fort jeg prøver meg på stavgang, spinning, sykling eller jogging får jeg plager etterpå, selv om jeg tar i lite. Trener jeg hardere, er symptomene de samme, men sterkere. Symptomene er hodepine, kroppslig slapphet/motstand mot å ta i i kroppen og av og til hjertebank. Får ofte litt vondt i halsen etterpå og en trening kan utløse forkjølelse. Har hatt dette i 3-4 år. Symptomene sitter ofte i et par dager. Å gå raskt opp en bratt trapp kan utløse det samme, men da sitter det ikke i så lenge. Har i perioder hjertebank ellers også, har vært testet for dette, men ikke funnet noe. Har nylig tatt en helsesjekk. Alt OK. Nevnte plagene for fastlegen min uten da å nevne astmaen, men han hadde ingen forklaring og mente at grunnen kanskje er at jeg har vært litt sliten en stund. Tror ikke selv det er bare derfor siden jeg har hatt dette såpass lenge. Lurer på:- Er det sannsynlig at dette er relatert til astmaen eller kan det være noe annet?- Er det fornuftig å trene opp mot eller litt over den grensen som utløser plagene, eller bør jeg holde meg til aktiviteter som ikke utløser dem i det hele tatt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203863-ulike-plager-ifm-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 -Trilletrall. Jeg vet ikke hvor omfattende siste kontroll var, men uansett vil jeg foreslå at lungelegen eller indremedisiner foretar en belastningstest på tredemølle eller ergometersykkel på deg. Man vil da kunne si noe om det er begrensninger i din lungefunksjon, om medisintype/dose er passelig for deg, eller om det er andre ting som ikke fungerer optimalt. Hvis ikke en grundig screaning av blodverdier er foretatt, bør vel det også gjøres. Men inntil du vet noe mer, bør din fysiske aktivitet klart være innenfor behagelighets-sonen. Ikke press deg noe spesielt og føl at du har det bra når du mosjonerer. Lykke til.! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/203863-ulike-plager-ifm-trening/#findComment-1487662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.