Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei eg er ei dame på 36 år har hatt eindel fysikske og noe psykisk i eindel år nå det som plager meg mest er svimmelhet, den kan komme både etter stress og ved avspenning f.eks huttetur tur på kjøpeseneter har slitt med dette ei lang tid nå er utruleg sliten av det.har tidleger tatt MR av hodet riktignok ikke for svimmelhet men pga hypofyseadenom har gått på prolaktin senkende med i 5år siste MR 03-04 viste ok result.dersom det hadde vert noe i hodet som gjør at jeg er svimmel hadde de vel sett det på MR??

Skal ikke si at jeg ikke er en person som stresser meg selv opp av og til og er noe plaget av angst men hva kommer først høna eller egget, kontrollert bl.trykk ok, legen tror jeg bare tenker psykisk om denne tilstanden min men det er nå ikke nåk for meg skal eller er i gang meg IVF beh nå etter 2 exutirin grav i 2002-2003.

1..Kan svimmelheten min kun skyldes stramme nakkemuskler/spenninger????

2.. Har hodepine , har lest at hodepine og svimmelhet kan tyde på noe farlig???

3.. hvordan skal jeg best takle den og ikke være engstelig ?????

takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203928-svimmel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest be om å bli masert en periode

Stramme nakkemuskler og stress kan gi svimmelhet og hodepine. Angst kan også gi svimmelhet.

Hvis din lege sier at alt er ok med deg, og det gjør han jo virker det som , så er det nok årsakene som nevnt her.

Kan du ikke be legen om henvisning til massasje av nakke og hode? Det kan jo hjelpe til å få slappet av på dette stedet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203928-svimmel/#findComment-1459967
Del på andre sider

Jeg er en annen

Kan nok ofte være vanskelig å finne årsaken til svimmelhet. Svimmelhet forårsaket av hjernesykdom burde vises på MR. Svimmelhet kan også være relatert til forhold i øregang/balansenerve, så undersøkelse hos øre, nese, hals-spesialst kan være en mulighet.

Men syns det virker sannsynlig at svimmelheten din har hovedsaklig psykiske årsaker/stress. Avspenningsteknikker, meditasjon og/eller yoga kan være verd et forsøk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203928-svimmel/#findComment-1459986
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Husk at både hodepine og svimmelhet er vanlige symptomer. Sjelden at det er sykdom i hjernen som er årsak hos unde mennesker; særlig dersom både MR og blodtrykk er normalt. Du har hatt flere sykdommer siste år som medfører hormonsvingninger; både hypofyseadenom og graviditeter utenfor livmor. IVF-behandling i seg selv innebærer hormon-påvirkning. For mange kan dette være årsak til hodepine. I tillegg har du måttet leve med endel usikkerhet og skuffelser. For mange kvinner er spenninger i nakkemusklene viktig årsak til både svimmelhet og hodepine. Synes du skal be fastlegen din om henvisning til en dyktig fysioterapeut som kan undersøke dette, og gi deg behandling. Behandlingen bær inneholde egenøvsler og avspenningsøvelser. Synes du skal være helt ærlig med fastlegen din når det gjelder at du ikke er helt trygg på at hodepinen ikke skyldes noe i hodet. Legen vil trolig skjønne dette; og dere kan sammen vurdere om det skal gjøres flere undersøkelser. Les litt om ulike typer svimmelhet ( sjøgang/Natisk, karusell/gyratorisk og mer diffus type ) her i DOL. Hos noen sitter årsak i mellomøret; da kan henvisning til øre-nese-hals lege vurderes. I og med at svimmelheten ikke har øket gradvis på, og at den innimellom er borte, er et godt tegn; dette tyder mest på nakke som årsak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203928-svimmel/#findComment-1461612
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Husk at både hodepine og svimmelhet er vanlige symptomer. Sjelden at det er sykdom i hjernen som er årsak hos unde mennesker; særlig dersom både MR og blodtrykk er normalt. Du har hatt flere sykdommer siste år som medfører hormonsvingninger; både hypofyseadenom og graviditeter utenfor livmor. IVF-behandling i seg selv innebærer hormon-påvirkning. For mange kan dette være årsak til hodepine. I tillegg har du måttet leve med endel usikkerhet og skuffelser. For mange kvinner er spenninger i nakkemusklene viktig årsak til både svimmelhet og hodepine. Synes du skal be fastlegen din om henvisning til en dyktig fysioterapeut som kan undersøke dette, og gi deg behandling. Behandlingen bær inneholde egenøvsler og avspenningsøvelser. Synes du skal være helt ærlig med fastlegen din når det gjelder at du ikke er helt trygg på at hodepinen ikke skyldes noe i hodet. Legen vil trolig skjønne dette; og dere kan sammen vurdere om det skal gjøres flere undersøkelser. Les litt om ulike typer svimmelhet ( sjøgang/Natisk, karusell/gyratorisk og mer diffus type ) her i DOL. Hos noen sitter årsak i mellomøret; da kan henvisning til øre-nese-hals lege vurderes. I og med at svimmelheten ikke har øket gradvis på, og at den innimellom er borte, er et godt tegn; dette tyder mest på nakke som årsak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203928-svimmel/#findComment-1461614
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...