Gå til innhold

Huden klør ekstremt men har ingen utslett på kroppen

Anbefalte innlegg

Huden på armer og ben klør enormt, særlig etter at jeg har dusjet og på kveldene generelt. Dette startet i sommer: Jeg trodde først det var pga soling og at huden var tørr. Nå er jeg forlengst ferdig med soling, men problemet har ikke forsvunnet. Jeg har byttet til et nøytralt vaskemiddel og bruker apobase, men det gir seg ikke. Av og til klør jeg til det blir blodutredelser - veldig frustrerende. Jeg er 36 år og har aldri hatt noen allergier av noe slag. Det er heller ingen utslett på huden.

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

kløe uten at det foreligger utslett, kan ha flere årsaker. Det vanligste når kløen er såpass utbredt, er at dette stammer fra histaminfrigjøring i huden, det kan ofte forverres av varme (dusj) eller trykk for eksempel. Det er ikke uvanlig at mastcellene i perioder (ofte lange) lekker litt histamin (kløstoff).

For å sjekke teorien kan du kjøpe deg et antihistamin (allergitablett) på apoteket, reseptfritt. Virker dette har du løsningen. I så fall ville jeg brukt et antihistamin, kuttet dette utmed jevne mellomrom, for å se om kløen har forsvunnet, for det gjør den som regel (av og til etter år).

Hvis det ikke hjelper, må du nok be legen din ta en sjekk.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...