Arnaice Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hei, legen min tror at jeg har psoriasis guttat. Hun har foreskrevet Daivobet salve og krem. Denne behandlingen skal etterfølges av lysbehandling. Det vil ta noen måneder å følge det programmet som er skissert. I pakningsvedlegget til Daivobetsalven står det at man ikke skal bruke Daivobet ved dråpeformet (guttat) psoriasis. Jeg ble veldig usikker på hva jeg bør gjøre. Jeg har utslett over hele ryggen, store deler av magen (veldig mange og ganske små), armene og leggene (noen litt større. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204158-psoriasis-guttat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Hva lurer du på? Du har sikkert ikke dråpeformet dersom legen ikke sa det. Men har du vært hos hudlege? Det finnes flere typer salver og du må sikkert prøve deg fram. Jeg startet med det du fikk ;o) Jeg har samme type psoriasis, -over hele kroppen. Har hatt det i mange år og jeg er nå 34. Salven og lysbehandlingen vil desverre ikke gjøre deg FRISK. Du vil kunne bli bedre under behandlingen, men idet du slutter vil det komme igjen, desverre. Likevel er det deilig å se bedre ut den tiden det varer. Jeg har prøvd det aller meste. Det aller beste er perioder da jeg bruker Sandimmun kapsler. Det krever nøye oppfølging hos lege (blodprøver) , men ALT av flekker forsvinner. Desverre kommer det igjen etterpå.... Men kjekkt å bruke sommertid da man vil kle av seg litt....og deilig å slippe å smøre.... Psoriasis er noe herk og det går mye tid til å behandle. Hvor lenge har du hatt det? Jeg må prøve å unngå å få halsetennelse, for etter det får jeg masse prikker som raskt blir et stort prolem.....eller rifter i huden etter feks arbeid i hagen.... Sukk, har desverre ikke så mye oppmuntrende å komme med.....jeg er ganske lei etter mange år med plagene ( og alle kvasiprodukter som folk prøver å dytte på meg). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204158-psoriasis-guttat/#findComment-1461525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnaice Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2005 Hva lurer du på? Du har sikkert ikke dråpeformet dersom legen ikke sa det. Men har du vært hos hudlege? Det finnes flere typer salver og du må sikkert prøve deg fram. Jeg startet med det du fikk ;o) Jeg har samme type psoriasis, -over hele kroppen. Har hatt det i mange år og jeg er nå 34. Salven og lysbehandlingen vil desverre ikke gjøre deg FRISK. Du vil kunne bli bedre under behandlingen, men idet du slutter vil det komme igjen, desverre. Likevel er det deilig å se bedre ut den tiden det varer. Jeg har prøvd det aller meste. Det aller beste er perioder da jeg bruker Sandimmun kapsler. Det krever nøye oppfølging hos lege (blodprøver) , men ALT av flekker forsvinner. Desverre kommer det igjen etterpå.... Men kjekkt å bruke sommertid da man vil kle av seg litt....og deilig å slippe å smøre.... Psoriasis er noe herk og det går mye tid til å behandle. Hvor lenge har du hatt det? Jeg må prøve å unngå å få halsetennelse, for etter det får jeg masse prikker som raskt blir et stort prolem.....eller rifter i huden etter feks arbeid i hagen.... Sukk, har desverre ikke så mye oppmuntrende å komme med.....jeg er ganske lei etter mange år med plagene ( og alle kvasiprodukter som folk prøver å dytte på meg). Jeg stusser på at legen foreskriver en medisin for psoriasis guttat, som iflg. pakningsvedlegget ikke bør brukes mot psoriasis guttat. Det står ikke noe om hvorfor det ikke bør brukes, det lurer jeg også på. Hvis leger foreskriver denne medisinen, kan den da allikevel brukes? Det håper jeg at Doktoronline kan svare på. Ellers begynte jeg å få disse prikkene / utslettene i sommer og det bare øker på, men jeg skjønner at jeg, i forhold til mange andre, ikke er hardt rammet (ennå?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204158-psoriasis-guttat/#findComment-1462155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stromme Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Jeg stusser på at legen foreskriver en medisin for psoriasis guttat, som iflg. pakningsvedlegget ikke bør brukes mot psoriasis guttat. Det står ikke noe om hvorfor det ikke bør brukes, det lurer jeg også på. Hvis leger foreskriver denne medisinen, kan den da allikevel brukes? Det håper jeg at Doktoronline kan svare på. Ellers begynte jeg å få disse prikkene / utslettene i sommer og det bare øker på, men jeg skjønner at jeg, i forhold til mange andre, ikke er hardt rammet (ennå?) Hmmmm.....måtte lese pakningsvedlegget jeg har liggende i skapet. Og jammen er det som du sier...gosj. Det var merkelig. Har aldri lagt merke til det før...og det skulle jeg jo gjort. Må spørre legen om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204158-psoriasis-guttat/#findComment-1462429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Hei, guttat psoriasis er vanlig hos unge mennesker og kan være forårsaket av streptokokk-halsesyke. Dette er en psoriasisvariant som har relativt god prognose, og kan forsvinne. Det viktigste er nok å komme i gang med lysbehandlingen. Det er ikke lett å smøre alle prikkene. Hvorfor Daivobet har fått guttat psoriais som kontraindikasjon vet jeg ikke. Middelet er en kombinasjon av Daivonex (vitamin D preparat) og Betnovat (kortison), og ingen av disse er kontraindisert ved guttat psoriasis. Daivonex kan lett irritere normal hud, og det er jo vanskelig å ungå det ved guttat psoriasis. Det vanligste er nok å bruke et kortisonpreparat og lys. Lysbehandlingen vil nok hjelpe deg godt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204158-psoriasis-guttat/#findComment-1463818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.