Gå til innhold

Frontal hodepine

Anbefalte innlegg

Jeg har over lengre tid (9 mnd)hatt frontal hodepine. Hodet undersøkt i MR, vært hos øyelege, nevrolog, ØNH uten å kunne stille noe diagnose. Behandles med Lyrica som smertestillende, den tar ca 25-50% av smertene. Har hatt synsforstyrrelse på høyre side av synsfeltet som artet seg som en Sagtakket sigd med klare konturer, dette varte ca 1/2 time. Smertene har jeg i 9 av 10 dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204183-frontal-hodepine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Berling Grande, lege og forsker på hodepine

Det er betryggende å høre at utredning hos nevrolog med MR av hodet samt ØNH- og øyelege ikke har kunnet påvise noe galt. Når det gjelder diagnostikk av forskjellige hodepine-typer er det viktig å utelukke annen alvorlig sykdom slik du har gjort. Hos deg forstår jeg at det ikke er funnet noe galt ved de undersøkelser som er gjort. Ofte er det ikke noe galt å finne hos de som har hodepine, det finnes altså ingen blodprøver eller andre prøver som med hundre prosent sikkerhet kan si at man har den ene eller andre type hodepine! Hodepinediagnoser stilles stort sett på bakgrunn av pasientens beskrivelse av hvordan hodepinen arter seg, og legen som skal stille diagnosen har behov for mye detaljinformasjon, bla. om hodepinen startet akutt eller gradvis, om den er pressende/trykkende/murrende eller pulserende/dunkende. Videre må man ha informasjon om det finnes noe som forverrer/provoserer hodepinen og om det er noe som lindrer hodepinen når den først er der. Er hodepinen tilstede fra morgen til kveld kontinuerlig eller bare noen timer om dagen? Er det ledsagende symptomer tilstede som kvalme/oppkast, lys-eller lydskyhet eller forverring ved lett fysisk aktivitet? Virker vanlige hodepinetabletter( Paracet/ Ibux) mot hodepinen?

Utfra de opplysningene du gir i ditt spørsmål har du en frontal hodepine som er blitt kronisk, 9 av 10 dager. Du nevner ingen spesielle karakteristika ved hodepinen bortsett fra en episode med sagtakket synsfeltforstyrrelse av en halv times varighet. Utfra disse opplysningene kan det virke som om du har en spenningshodepine som er blitt kronisk - altså en kronisk spenningshodepine. Det som ikke stemmer helt med en spenningshodepine, er nettopp synsforstyrrelsene, som passer mer med migrene. For å få stillet diagnosen migrene må man imidlertid ha hatt disse synsforstyrrelsene gjentatte ganger og stort sett alltid forut for et " hodepineanfall". Men det er altså ikke vanlig å ha migrenehodepine så ofte som 9 av 10 dager! Du bør føre en hodepinedagbok hvor du noterer så mange som mulig detaljer om hodepinen og også om synsforstyrrelsene. Denne dagboken bør du så ta med til fastlegen som kan vurdere om du evt. kan ha en migrene i tillegg til spenningshodepinen.

Når det gjelder behandling av spenningshodepine, så er det flott å høre at Lyrica har effekt. Man skal bruke så lite som mulig av vanlige smertestillende medisiner mot hodepine, da bruk utover 8-10 dager pr. måned kan gi en forverret hodepine. Man bør prøve ut om trening eller endring av levevaner kan ha effekt på hodepinen. Jeg anbefaler også å diskutere utviklingen av hodepinen regelmessig med fastlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204183-frontal-hodepine/#findComment-1466414
Del på andre sider

Hei:-) Jeg har jobbet hos tannlegen, der har de noe som heter bite skinne, har hørt om så mange som lider av spenningshodepine og migrene som får det redusert eller det blir helt borte etter å ha fått seg en sånn!!! Uten noen form for medisiner!!! Anbesfaler å snakke med tannlegen din om dette jeg...Leger og tannleger er ikke så flinke ennå på å sammarbeide om dette, litt dumt.... Lykke til hvertfall, håper det forsvinner!!! :-) PS: Gnisser du mye om natta hjelper den iallefall!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204183-frontal-hodepine/#findComment-1469813
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...