Gjest vondt i halsen, slapp og febersymptomer Skrevet 30. oktober 2005 Del Skrevet 30. oktober 2005 Noen som har hatt det? Hvordan utarter den seg? Symptomer? har nettopp operert ut tre betente tenner (hadde vært betent lenge), og etter to ukers penicillinkur, fikk jeg halsbetennelse. Denne fikk jeg ikke medisin for, da den så ut til å være på retur når jeg var til lege. Nå er symptomene på full retur og jeg er uggen i kroppen.. Har svettet ut sengetøyet hver natt siden andre uka etter tann operasjonen. Hjelp meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204248-kyssesyken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 "Kyssesyken" kan starte akutt med symptomene: tretthet, hodepine, og påfølgende temperaturstigning, samt hevelse av lymfeknutene særlig på halsen. Det vanligste er en innledende fase på 1 uke hvor pasienten har lett feber og føler seg slapp og trøtt. Svelgmandlene blir betente, forstørrede og de dekkes av et hvitt belegg. Dette kan føre til at det blir vanskelig å svelge. Det kan også opptre snue med tilstopping av nesen. De fleste utvikler lever og milt forstørrelse uten at dette fører til magesmerter eller annet besvær. Enkelte får leverbetennelse eller gulsott p.g.a. leverpåvirkningen, meslinglignede utslett er heller ikke uvanlig. Allmenntilstanden kan være meget dårlig og feberen kan vare i 1-2 uker. Sykdommen kan etterfølges av en tretthetsperiode som kan strekke seg over flere uker. Kilde: lommelegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204248-kyssesyken/#findComment-1462392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Jeg har hatt det, og det med svettinga kjenner jeg igjen. Det var på grunn av den jeg gikk til legen. For jeg svettet noe grasalt. Det var nye laken hver natt. På det verste måtte jeg legge håndklær i senga, flere ganger om natta. Jeg fikk også hovne lymfekjertler på halsen, og feber - men bare i perioder. Selve sykdomsforløpet var ikke så ille for meg, for jeg hadde bare en helg eller så med meget kraftige halssmerter, og lett feber. Men leververdiene mine sto i taket, så legen ga meg forbud mot alt som het fysisk aktivitet - til og med gåturer fra A til B. For meg var det altså leveren det sto på, og leververdiene mine stabiliserte seg etter ca. 2 måneder. Men så vidt jeg har forstått på andre var jeg heldig, for enkelte blir langt sykere enn det jeg var, og det kan vare veldig lenge. Kyssesyken er for øvrig en barnesykdom de fleste har i svært ung alder, uten å vite at de har noe annet enn vanlig feber, og det slår visst kraftigere ut jo eldre man er når man har det. Du kan bare få det en gang. Heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204248-kyssesyken/#findComment-1462394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vondt i halsen, slapp og febersymptomer Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 ShitDiddelyDo skrev (På 31.10.2005 den 4.24): Jeg har hatt det, og det med svettinga kjenner jeg igjen. Det var på grunn av den jeg gikk til legen. For jeg svettet noe grasalt. Det var nye laken hver natt. På det verste måtte jeg legge håndklær i senga, flere ganger om natta. Jeg fikk også hovne lymfekjertler på halsen, og feber - men bare i perioder. Selve sykdomsforløpet var ikke så ille for meg, for jeg hadde bare en helg eller så med meget kraftige halssmerter, og lett feber. Men leververdiene mine sto i taket, så legen ga meg forbud mot alt som het fysisk aktivitet - til og med gåturer fra A til B. For meg var det altså leveren det sto på, og leververdiene mine stabiliserte seg etter ca. 2 måneder. Men så vidt jeg har forstått på andre var jeg heldig, for enkelte blir langt sykere enn det jeg var, og det kan vare veldig lenge. Kyssesyken er for øvrig en barnesykdom de fleste har i svært ung alder, uten å vite at de har noe annet enn vanlig feber, og det slår visst kraftigere ut jo eldre man er når man har det. Du kan bare få det en gang. Heldigvis. Hei Takk for en grei beskrivelse! :-) Ringer legen så snart de åpner! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204248-kyssesyken/#findComment-1462398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vondt i halsen, slapp og febersymptomer Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 thinkerbell skrev (På 31.10.2005 den 3.56): "Kyssesyken" kan starte akutt med symptomene: tretthet, hodepine, og påfølgende temperaturstigning, samt hevelse av lymfeknutene særlig på halsen. Det vanligste er en innledende fase på 1 uke hvor pasienten har lett feber og føler seg slapp og trøtt. Svelgmandlene blir betente, forstørrede og de dekkes av et hvitt belegg. Dette kan føre til at det blir vanskelig å svelge. Det kan også opptre snue med tilstopping av nesen. De fleste utvikler lever og milt forstørrelse uten at dette fører til magesmerter eller annet besvær. Enkelte får leverbetennelse eller gulsott p.g.a. leverpåvirkningen, meslinglignede utslett er heller ikke uvanlig. Allmenntilstanden kan være meget dårlig og feberen kan vare i 1-2 uker. Sykdommen kan etterfølges av en tretthetsperiode som kan strekke seg over flere uker. Kilde: lommelegen Det var en grundig beskrivelse. Er mye jeg kjenner igjen, skal dra til legen, kan ihvertfall ikke gå på dette viset lengre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/204248-kyssesyken/#findComment-1462399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.