Gå til innhold

føflekker under føtter/inni hender

Anbefalte innlegg

Det jobbet en dansk kirurg her i byen for noen år siden, og han skal ha fortalt søsteren min at føflekker under føtter/inni håndflater alltid utvikler kreft - uten unntak. Jeg har snakket med min fastlege om dette, men hun fnyser bare av det hele. Jeg har en sort/lilla føflekk under en fot, og min datter har føflekker både under en fot og inni ei hånd - og disse har vi hatt noen år. Bekymringen har også vart noen år... Snakket den danske kirurgen bare tull? Bør jeg kreve at fastlegen sender oss til spesialist?

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

dette er selvsagt bare tull.

Det er nok slik at føflekkreft i fotsålene har hatt noe dårligere prognose, fordi de kommer senere til diagnose. Dette skyldes at vi sjelden følger med på forandringer som vi ikke ser i det daglige.

Hvis vi først går til legen når den er vond å trå på, kan det være litt sent.

Det gjelder i fotsåle og håndflater som ellers. Føflekker som endrer seg, vokser og har mørke/svarte partier, bør vises til doktoren.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...