Gå til innhold

Overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev et langt brev til trygdekontoret mitt i forrige uke, der jeg klagde på at de tok fra meg overgangsstønaden min, til tross for at jeg er midt i en utdanning.

Ut fra gjeldende lovverk, om ”ytelser til enslig mor eller far”, Trygdeetaten 1. januar 2005, ser jeg at overgangsstønad kan ytes inntil tre år inntil barnet er åtte år. Mitt barn er født i 2000. Altså ikke åtte år enda. Og mor er fortsatt i attføring.

Overgangsstønad har jeg mottatt i tre av disse årene.

I dag fikk jeg et brev fra Trygdekontoret med tre skjema. Ikke et eneste ord om hva jeg skal gjøre, og hvorfor. Evt. hvordan saken ligger.

Sukk. Trygdekontoret er ikke blitt det spor bedre på informasjon.

Skrevet

Har du mottatt overgangsstønad i 3 år, så har du vel fått maks støtte slik jeg leser loven?

Skrevet

Har du mottatt overgangsstønad i 3 år, så har du vel fått maks støtte slik jeg leser loven?

Ikke slik jeg tolker den:

Ut fra gjeldende lovverk, om ”ytelser til enslig mor eller far”, Trygdeetaten 1. januar 2005, ser jeg at overgangsstønad kan ytes inntil tre år inntil barnet er åtte år.

Videre sies det :dersom man er i nødvendig utdanning kan overgangsstønaden ytes i inntil to ekstra år, forutsatt at barnet ikke er fylt åtte år.

Skrevet

Ut fra gjeldende lovverk, om ”ytelser til enslig mor eller far”, Trygdeetaten 1. januar 2005, ser jeg at overgangsstønad kan ytes inntil tre år inntil barnet er åtte år.

Videre sies det :dersom man er i nødvendig utdanning kan overgangsstønaden ytes i inntil to ekstra år, forutsatt at barnet ikke er fylt åtte år.

den delen av loven tok du jo ikke med i innlegget ditt - og jeg gadd ikke gå inn og sjekke.

Du må vel sørge for å få bekreftet at du fortsatt går på en nødvendig utdanning. Trygdekontoret har det med å fatte vedtak uten å tenke desverre..

Skrevet

Dersom du går fulltids utdanning som blir sett på som hensiktsmessig (noe den sikkert er hvis ikke hadde du neppe fått innvilget attføring) skal du kunne få 2 år ekstra med overgangsstønad slik jeg skjønner lovene iallefall.

Men utdanningsstønad tror jeg ikke gies ut over 3 år.

Skrevet

den delen av loven tok du jo ikke med i innlegget ditt - og jeg gadd ikke gå inn og sjekke.

Du må vel sørge for å få bekreftet at du fortsatt går på en nødvendig utdanning. Trygdekontoret har det med å fatte vedtak uten å tenke desverre..

Ja, beklager det. Den biten uteble. Ja, jeg har bekreftelse på fortsettelse i studiene fra aetat.

Og ja, det var en tilfeldighet som gjorde at jeg henvendte meg til trygdekontoret, for å få gjenopptatt saken min.

Slikt informerer ikke trygdekontoret om selv.

Problemet er at jeg ikke helt skjønner hvilke skjema jeg skal fylle ut, og hvorfor. Det hadde vært greit med et vedlagt informasjonsskriv, for å si det slik.;-)

Skrevet

Dersom du går fulltids utdanning som blir sett på som hensiktsmessig (noe den sikkert er hvis ikke hadde du neppe fått innvilget attføring) skal du kunne få 2 år ekstra med overgangsstønad slik jeg skjønner lovene iallefall.

Men utdanningsstønad tror jeg ikke gies ut over 3 år.

Ok, nyttig informasjon.

Jeg fyller nå ut skjema for: Krav om stønad til enslig mor eller far. Og skjema for: Overgansstønad til enslig mor/far.

Skjema for utdanningsstønad blir neppe aktuelt å fylle ut. Jeg mottar allerede dette fra aetat i attføringen min.

Takk for innspill.

Skrevet

Ok, nyttig informasjon.

Jeg fyller nå ut skjema for: Krav om stønad til enslig mor eller far. Og skjema for: Overgansstønad til enslig mor/far.

Skjema for utdanningsstønad blir neppe aktuelt å fylle ut. Jeg mottar allerede dette fra aetat i attføringen min.

Takk for innspill.

Du har ikke mottatt annet fra trygdekontoret som enslig forsørger i denne perioden da, utenom de 3 årene?

Skrevet

Du har ikke mottatt annet fra trygdekontoret som enslig forsørger i denne perioden da, utenom de 3 årene?

Barnetrygden, bidrag og overgangsstønad som jeg nå forsøker å få gjennopptatt.

Skrevet

Min overgangsstønad ble også kuttet etter 3 år selvom jeg var midt i utdanning. Mente jeg skulle få forlengelse ved søknad, men sånn var det ikke. Med små bokstaver står det at det gjelder kun når man er i nødvendig utdanning. Dvs at du ikke har utdanning tidligere...

Som min saksbehandler sa: "Når det en dør lukker seg, så åpnes det et vindu" Lenge siden jeg har ledd så godt :D Så nå blir det full jobb ved siden av studiene...

Skrevet

Ja, beklager det. Den biten uteble. Ja, jeg har bekreftelse på fortsettelse i studiene fra aetat.

Og ja, det var en tilfeldighet som gjorde at jeg henvendte meg til trygdekontoret, for å få gjenopptatt saken min.

Slikt informerer ikke trygdekontoret om selv.

Problemet er at jeg ikke helt skjønner hvilke skjema jeg skal fylle ut, og hvorfor. Det hadde vært greit med et vedlagt informasjonsskriv, for å si det slik.;-)

Tropp opp hos dem og få en saksbehandler til å hjelpe deg.

Skrevet

Men det gjelder vel ikke når du går på attføring? Da har du jo allerede støtte av staten.

Skrevet

Min overgangsstønad ble også kuttet etter 3 år selvom jeg var midt i utdanning. Mente jeg skulle få forlengelse ved søknad, men sånn var det ikke. Med små bokstaver står det at det gjelder kun når man er i nødvendig utdanning. Dvs at du ikke har utdanning tidligere...

Som min saksbehandler sa: "Når det en dør lukker seg, så åpnes det et vindu" Lenge siden jeg har ledd så godt :D Så nå blir det full jobb ved siden av studiene...

Jeg vet ikke helt, men jeg har en utdanning fra før. Grunnet skade kan jeg ikke utføre dette arbeidet. Derfor er den utdanningen jeg er igang med nå, "nødvendig".

Aetat og trygdekontoret har sammen vært med på å få meg i attføring.

Det paradoksale er da at trygdekontoret forsøker å frata meg den støtten jeg har krav på etter gjeldende vedtekter.- selv om jeg er i nødvendig utdanning, og de selv har vært med på å få meg dit.

Trygdekontoret er dessverre ikke så flinke til å informere, men det oppfordres herved til å stå på krava!

Hadde jeg ikke hatt krav på videre attføring, burde de heller sendt meg et brev, med formelt avslag. Istedet sender de meg tre skjema jeg skal fylle ut, uten at jeg forstår helt hva, hvorfor og hvordan. ;-)

Skrevet

Det er ikke sikkert trygdekontoret ser på utdannelsen som nødvendig hvis du kan få jobb med den utdannelsen du allerede har tilegnet deg. Jeg går også på attføring, men har ikke krav på no overgangsstønad utover de tre åra.

Skrevet

Jeg vet ikke helt, men jeg har en utdanning fra før. Grunnet skade kan jeg ikke utføre dette arbeidet. Derfor er den utdanningen jeg er igang med nå, "nødvendig".

Det paradoksale er da at trygdekontoret forsøker å frata meg den støtten jeg har krav på etter gjeldende vedtekter.- selv om jeg er i nødvendig utdanning, og de selv har vært med på å få meg dit.

Trygdekontoret er dessverre ikke så flinke til å informere, men det oppfordres herved til å stå på krava!

Hadde jeg ikke hatt krav på videre attføring, burde de heller sendt meg et brev, med formelt avslag. Istedet sender de meg tre skjema jeg skal fylle ut, uten at jeg forstår helt hva, hvorfor og hvordan. ;-)

"Hadde jeg ikke hatt krav på videre attføring".

Hadde jeg ikke hatt krav på videre overgansstønad, skulle det være ;-)

Skrevet

Det er ikke sikkert trygdekontoret ser på utdannelsen som nødvendig hvis du kan få jobb med den utdannelsen du allerede har tilegnet deg. Jeg går også på attføring, men har ikke krav på no overgangsstønad utover de tre åra.

Det gjenstår å se da.

Har ikke fått noe svar på brevet mitt enda.

Men så lenge jeg ikke kan være i aktiv yrkesdeltakelse i mitt forrige yrke, som jeg er attført bort fra.- bør kanskje da alternativet være å se den påbegynte utdanningen som VELDIG nødvendig.

Who knows?

Tror jeg heller skal holde dere oppdatert jeg, istedet for å synse og mene.

Gir tilbakemld på resultatet.

Skrevet

Skjønner frustrasjonen. Ikke hele tiden greit å vite hva trygdeetaten vil med skjemaene sine. Har de ikke et standardformular å sende med, så sender de ikke noe... Jeg fikk vedtak på at jeg har overgangsstønad til den og den dato. Dette fikk jeg samtidig med at jeg sist fikk vedtak om støtte til barnetilsyn (som jeg må søke hvert år).

Jeg håper det ordner seg for deg :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Må bare få meddele at jeg fikk pengene jeg har krav på fra trygdekontoret, etter å ha klaget på overgangsstønaden som forsvant i sommer.

Er altså i attføring, nødvendig utdanning, og forsørger ei datter på fem, alene.

Utvidet overgangsstønad har man krav på inntil barnet fyller åtte år. Og så fremt man er i nødvendig utdanning.

Det gjelder å stå på, og være våken folkens. Trygdekontoret forteller deg ingenting. Det du har krav på, må du gjøre krav på selv.

En klekkelig sum penger på konto`n min nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...