Gå til innhold

Overvekt etter fødsler

Anbefalte innlegg

Jeg har født to barn, i 2001 og 2003. Før dette veide jeg normalt, dvs rundt 74 kg. Jeg er 173 cm høy. Jeg gikk opp over 20 kilo i første svangerskap og gikk ikke ned alt før neste svangerskap.

Jeg veier i dag 88 kilo, noe jeg ikke er fornøyd med. Jeg har siden august 2003 trent 2 til 3 ganger i uken på SATS, forskjellig typer trening. Jeg er ellers normalt aktivt. Jeg har også lagt om kostholdet endel, spiser bare rent kjøtt og mest grønnskaer, har minimalisert inntaket av poteter, pasta, vanlig brød og selvsagt sukker.Jeg er fornøyd med kostholdet, selvom jeg skeier ut i helgene. Jeg sluttet med festrøyking i mai og drikker alkohol en gang i mnd cirka.Jeg har tatt prøver som ikke viser tegn på stoffskifteproblemer (4,2 0,88 og 15 hvis det sier deg noe). Jeg har tatt glukosebelastning hos legen for å avkrefte insulinresistens.Nå vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre? Jeg trives IKKE sånn og føler at noe er galt.Jeg er sliten og tåler lite på ettermiddagen. Jeg er oppblåst i kroppen, har hovne ledd og er ofte kvalm om morgenen. Det går over når jeg står opp og spiser. Har uren hud, hyppige sopputbrudd i underlivet og har følt endel angst når jeg har vært sliten og lite søvn.Selvom jeg trener mye og variert, med full innsats, føler jeg ikke at jeg får den fremgangen jeg fortjener. Hva skal jeg gjøre? Legen min skrev ut Xenical til meg, uten å sjekke BMI eller kostholdet mitt. Jeg har IKKE tatt ut disse, det er uaktuelt å gå på slnakepiller.Bør jeg følge stoffskifte sporet mer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204610-overvekt-etter-f%C3%B8dsler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Stoffskifteverdiene dine høres normale ut nå, men det beste var om legen din hadde dine "gamle verdier" å sammenlikne med. Høres ellers ut som du gjør mye riktig. kanskje bør det sjekkes endel hormonprøver; be legen om dette; eventuelt be om henvisning til en endokrinolog. Dersom du skulle hatt "slanketabletter", høres det på meg ut som du heller skulle hatt Reduktil; som virker mer via matlyst-senteret i hjernen. Xenical virker hovedsaklig hemmende på fettoptak fra tarmen, og vil virke dårlig dersom du ikke inntar mye fett i kostholdet. Kanskje kan du få hjelpav en kostholdsveileder; svært mange har mye å rette på selvom de tror de spiser fornuftig. Pass på at treningen er av typen kondisjonstrening; bruk av store muskelgrupper; med puls 140-150 i minst 30 min av gangen. Styrketrening er lite egnet for vektreduksjon. Kanskje kan du investere i en "personlig trener".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...