Gjest anne Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Kjære doktor! Jeg er en kvinne på tredve år. For ca. to år siden hadde jeg en stresset livssituasjon samt at jeg har hatt en del angst. Dette ga seg utslag i brystsmerter; det sved noe veldig inne i brystet mitt uten anstrengelse og med en gang jeg frøs spesielt eller tok meg en røyk. Jeg har nå sluttet å røyke for fem uker siden. Jeg har vært hos flere leger med dette men alle prøver har vist seg å være bra. Jeg fikk gå med ekg-apparat et døgn i begynnelsen av min graviditet, jeg var jo engstelig for om jeg klarte å gjennomføre et svangerskap, men alt var bra der også, så da gjennomførte jeg svangerskapet og det rare er at da hadde jeg ingen symptomer. Etter fødselen for fem uker siden kom smertene tilbake. Jeg oppsøkte da en homeopat og begynte på Cimicifuga, men kuttet de ut etter halvannen uke for jeg har bare blitt verre. Min situasjon er nå uutholdbar og jeg er på grensen til å bli suicidal! Jeg er livredd for at noe er i veien med hjertet mitt siden jeg har disse vemmelige symptomene som blir verre og verre. Den konstante sviingen i brystet er gitt seg, men nå flytter smertene på seg rundt til andre kroppsdeler, ned mot magen og opp i kjeven og bak ørene og opp i hodet fram mot tinningene. I morges kastet jeg opp av smertene.I tillegg er jeg svært svimmel. Dette kommer plutselig og jeg må legge meg ned på sofaen, jeg er helt utmattet uten at jeg forstår hvorfor store deler av døgnet, og dette går ut over forholdet mitt og min rolle som mor. Det kjennes som jeg ikke får puste også. Jeg føler at ingen kan hjelpe meg. Kan disse smertene være noe annet enn hjertesmerter? I tillegg har jeg ufrivillige muskelrykninger og ofte en brennende følelse i kroppen. Magnesium har ikke hjulpet. Ofte må jeg rape også, det kjennes som om jeg har luft bak brystbeinet. Det kjennes som om jeg har løpt maraton og hjertet har ekstraslag, samt at det hopper over slag. Kan dette være spenninger som f.eks. en kiropraktor eller andre kan løse opp? Dette ble et langt brev, men vær så snill og svar for jeg vil så inderlig ha tilbake livet mitt, jeg er så langt ned jeg kan komme! På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20466-desperat-etter-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hypokonderen Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 kjære anne. Jeg føler med deg, og kjenner meg veldig godt igjen. Jeg har og slitt endel med angst i perioder, og den ble veldig forsterket etter fødsel for seks år siden, med en spesiell redsel for hjertesykdom (på grunn av ett tungt svangerskap med for høyt stoffskifte) Massevis av ekstraslag, og symptomer fra hjertet. Grundige sjekker viste ikke noe galt, men angsten er der fortsatt. Er begynt hos psykolog for å bearbeide sykdomsangsten. Det er mye hormonelle forandringer etter en fødsel, og det er bare 5 uker siden du fødte så det er ikke rart du er redd og deprimert. Jeg syns du skulle få hjelp av psykolog for å bearbeide situasjonen. Jeg fikk altfor sent hjelp, og nå sitter jeg å tenker på all den bortkastede tiden, når jeg egentlig skulle koste meg som nybakt mor. For syns skyld kan du jo sjekke stoffskiftet, mange får problemer der etter svangerskap. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20466-desperat-etter-hjelp/#findComment-88944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Dersom det overhode ikke viser seg at du har problemer med hjertet, så råder jeg deg til å få sjekket om det kan være magekatar eller magesår. Disse kan også gi lignende symptoner 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20466-desperat-etter-hjelp/#findComment-89028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dulcinea Skrevet 26. februar 2001 Del Skrevet 26. februar 2001 Kjære Anne, jeg er enig med Hypokonderen og Maria. Du har akkurat gjennomgått en fødsel, og det gjør deg sårbar for eventuelle kroppslige symptomer. Samtidig er det en god ide å tenke på magekatarr, reflux, magesår og de baner, det er ikke uvanlig med slike symptomer som du beskriver med disse tilstander. Jeg foreslår imidlertid på det sterkeste en psykolog uansett, for man behøver ikke å slite så mye med nervene uten å få hjelp. Og god hjelp finnes, tro meg Forresten fikk jeg en god (om enn ganske generell) tommelfinger regel av min psykolog da jeg slet med det samme som deg - nemlig med noe som heter å "somatisere" psykiske følelser til kroppen. Han fortalte at hjerteproblemer som regel gir seg utslag i smerter ved anstrengelser. Har man vondt når man ikke er i bevegelse, andpusten, trener osv, er det som regel muskulært eller fra spiserøret/magen. I tillegg er hjertet relativt "enkel" å skjekke for sykdommer. Om de ikke har funnet noe på deg med så grundige undersøkelser, kan du i grunn stole på dem. Tenk muskler, fordøyelsessystem og psykologisk hjelp. Du skal se du kommer ut av dette her, det er ikke noe uvanlig å ha det slik Lykke til fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20466-desperat-etter-hjelp/#findComment-89079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 12. mars 2001 Del Skrevet 12. mars 2001 Svar til Anne. Beklager sent svar. Sannsynligheten for at det er noe i veien med ditt hjerte er meget liten, og nærmest neglisjerbar. Du skal ha maksimalt med risikofaktorer for å ha kunnet utvikle hjerte-kar-sykdom i din alder, og som kvinne. Også det faktum at alle de undersøkelser som er gjort har vist normale forhold, indikerer at ditt problem ligger på et annet plan. Det kan godt være at endel av dine besvær er reelt somatisk(fysisk) betinget, men ikke p.g.a. hjertesykdom. Endel av dine smerter vil f.eks. kunne forårsakes av reaksjoner i mavesekk/spiserør, eller evt. andre orgener under mellomgulvet. Jeg regner med at din lege har vurdert dette. Imidlertid synes jeg alle dine symptomer tyder på at du har en tilstand som kan være psykisk betinget, og at du "somatiserer" i stor grad. D.v.s. at du projiserer det meste du føler på bestemte organer, i første rekke hjertet. Det er sannsynlig at du burde få en skikkelig undersøkelse hos en lege som har spesialisert seg på psyko-somatisk medisin. Slike spesialister finnes bl.a. på de fleste regions-sykehus, men også en reke andre steder. Bl.a. har Rikshospitalet en egen psykosomatisk avdeling. Prøv å ta kontakt med slik ekspertise. Det er åpenbart at du trenger hjelp, men den bør gis av fagfolk med spesiell erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20466-desperat-etter-hjelp/#findComment-93846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 12. mars 2001 Del Skrevet 12. mars 2001 Svar til Anne. Beklager sent svar. Sannsynligheten for at det er noe i veien med ditt hjerte er meget liten, og nærmest neglisjerbar. Du skal ha maksimalt med risikofaktorer for å ha kunnet utvikle hjerte-kar-sykdom i din alder, og som kvinne. Også det faktum at alle de undersøkelser som er gjort har vist normale forhold, indikerer at ditt problem ligger på et annet plan. Det kan godt være at endel av dine besvær er reelt somatisk(fysisk) betinget, men ikke p.g.a. hjertesykdom. Endel av dine smerter vil f.eks. kunne forårsakes av reaksjoner i mavesekk/spiserør, eller evt. andre orgener under mellomgulvet. Jeg regner med at din lege har vurdert dette. Imidlertid synes jeg alle dine symptomer tyder på at du har en tilstand som kan være psykisk betinget, og at du "somatiserer" i stor grad. D.v.s. at du projiserer det meste du føler på bestemte organer, i første rekke hjertet. Det er sannsynlig at du burde få en skikkelig undersøkelse hos en lege som har spesialisert seg på psyko-somatisk medisin. Slike spesialister finnes bl.a. på de fleste regions-sykehus, men også en reke andre steder. Bl.a. har Rikshospitalet en egen psykosomatisk avdeling. Prøv å ta kontakt med slik ekspertise. Det er åpenbart at du trenger hjelp, men den bør gis av fagfolk med spesiell erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20466-desperat-etter-hjelp/#findComment-93850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.