Gå til innhold

Migrene og svimmelhet

Anbefalte innlegg

Jeg har migrene uten hodepine (synsforstyrrelser). Har nå opplevd anfall med svimmelhet, spesielt i forbindelse med en opplevelse av å trille bakover ved bilkjøring, tog eller fly. Det kraftigste anfallet var under køkjøring i bil. Bilen sto stille og jeg opplevde en følelse av at bilen plutselig trillet bakover med relativt stor fart (sto ikke stille i oppoverbakke, men med en svak helling nedover).Jeg bremset, trakk i håndbrekket og oppdaget så at jeg hadde kvalt motoren og at bilen ikke hadde beveget seg. Har vært hos nevrolog, ingen funn i klinisk undersøkelse, normalt EEG i vanlig EEG-undersøkelse og ingen funn på MR. Blir nå henvist til øre-, nese- hals-spesialist for videre utredning. Jeg stiller imidlertid spørsmål om denne typen svimmelhetsanfall kan ha sammenheng med migrene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204679-migrene-og-svimmelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Berling Grande, lege og forsker på hodepine

Det er ikke vanlig at svimmelhetsanfall slik du beskriver har noen sammenheng med migrene. Det er viktig med nevrologisk utredning og ØNH-utredning. Svimmelhetsanfall er en relativt hyppig tilstand, og de fleste som får det blir kvitt det igjen etter en tid. Så lenge svimmelhetsanfallene vedvarer er det viktig med regelmessige kontroller hos fastlegen.

• 4 måneder senere...
Gjest ringperm

Det er ikke vanlig at svimmelhetsanfall slik du beskriver har noen sammenheng med migrene. Det er viktig med nevrologisk utredning og ØNH-utredning. Svimmelhetsanfall er en relativt hyppig tilstand, og de fleste som får det blir kvitt det igjen etter en tid. Så lenge svimmelhetsanfallene vedvarer er det viktig med regelmessige kontroller hos fastlegen.

Hvorfor er det viktig med utredning hos ØNH-lege ved svimmelhet?

Gjest Audiograf

Jeg synes det er litt rart at denne legen ikke nevner noe om migrene og Morbus Ménière f.eks. Noen engelske forskere tror at de som fikk migrene som ung, kan få Morbus Ménière senere.

Jeg synes det høres ut som om du lider av nettopp dette. Altså, Morbus Ménière (men viktig å presisere at dette ikke trenger å være tilfellet).

Og det er selvsagt viktig at du oppsøker en ØNH-lege og får full utredning for dette. Hvorfor det er så viktig å oppsøke ØNH-avdeling er nettopp fordi svimmelhet kommer av at noe "uheldig" skjer med balanseorganet, som ligger ved siden av cochlea (sneglehuset). Dette kan også pårøre høreselen. Det hele henger sammen liksom.

Det er i hvert fall lurt at du oppsøker ØNH-lege og får hjelp til å finne ut av dette. Du vil også få lære enkle teknikker for hvordan du skal bli kvitt svimmelheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...