Gjest mojita Skrevet 2. november 2005 Skrevet 2. november 2005 Har en compaq armada på ca 4 år, med krasjet harddisk, som nå yter 3/4 av opprinnelig kapasitet. Vil det være mulig sette inn en ny harddisk uten at dette vil bli teknologisk krasj (nytt på gammelt, tenker jeg på)? Eller vil det lønne seg å kjøpe ny bærbar? Har hørt at Compaq Armada ikke lenger finnes på markedet, stemmer det? Kjenner du til en tilsvarende anbefalingsverdig bb.comp.? 0 Siter
citoyen Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Du kan sannsynligvis bytte den ut med en helt standard 2.5" harddisk for bærbare. 0 Siter
Marc St Croix Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Du kan sannsynligvis bytte den ut med en helt standard 2.5" harddisk for bærbare. Jeg har nettopp oppgradert en Armada M700. Fra en gammel 6 gig harddisk til en ny 2.5" 40 gig samsung. Gikk helt uten problemer. 0 Siter
keinstein Skrevet 3. november 2005 Skrevet 3. november 2005 Det går sikkert bra. Men verdien av maskinen nærmer seg null. Om en stund må du bytte det dyre batteriet, og da blir det en dyr gammel skrabb. Vurder en ny straks, du blir mye mer fornøyd. Forresten: når du kjøper bærbar, så kjøper du en "halv maskin til dobbel pris". Kjøp heller en av de nye små stasjonære. Hvis du ikke MÅ ha bærbar. Mange bærbare blir ikke bært noe sted i det hele tatt. 0 Siter
Excelsion Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Det går sikkert bra. Men verdien av maskinen nærmer seg null. Om en stund må du bytte det dyre batteriet, og da blir det en dyr gammel skrabb. Vurder en ny straks, du blir mye mer fornøyd. Forresten: når du kjøper bærbar, så kjøper du en "halv maskin til dobbel pris". Kjøp heller en av de nye små stasjonære. Hvis du ikke MÅ ha bærbar. Mange bærbare blir ikke bært noe sted i det hele tatt. Trenger da ikke å ha batteri på en bærbar. Kjenner maaaaaaange som har bærbare pc'er, som lar de bare ligge ett sted. 0 Siter
Prozak Skrevet 11. november 2005 Skrevet 11. november 2005 Det går sikkert bra. Men verdien av maskinen nærmer seg null. Om en stund må du bytte det dyre batteriet, og da blir det en dyr gammel skrabb. Vurder en ny straks, du blir mye mer fornøyd. Forresten: når du kjøper bærbar, så kjøper du en "halv maskin til dobbel pris". Kjøp heller en av de nye små stasjonære. Hvis du ikke MÅ ha bærbar. Mange bærbare blir ikke bært noe sted i det hele tatt. "Det går sikkert bra. Men verdien av maskinen nærmer seg null." 4 år gammel bærbar nærmer seg null i verdi? Det kommer an på spesifikasjonene. Selv har jeg en 3 år gammel PM 1.7MHZ. Man får ganske like maskiner i dag til mange tusenlapper. ".........................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 "Det går sikkert bra. Men verdien av maskinen nærmer seg null." 4 år gammel bærbar nærmer seg null i verdi? Det kommer an på spesifikasjonene. Selv har jeg en 3 år gammel PM 1.7MHZ. Man får ganske like maskiner i dag til mange tusenlapper. ".........................................." Problemet er garantien, den er også veldig mye verd. Uten garanti kan du se at f eks en 3 år gammel bærbar fra Dell som ikke ville se sin CDROM mer, og hvor en tast tok ferie, måtte bytte hovedkort og tastekort til kr 3700 + mva inkl arbeid. Dermed var det bare å kaste den. Men dama måtte likevel betale kr 650 + mva for å få titta på den. 0 Siter
keinstein Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Trenger da ikke å ha batteri på en bærbar. Kjenner maaaaaaange som har bærbare pc'er, som lar de bare ligge ett sted. Sikkert nok det. Bedre å ta ut batteriet, legg det i kjøeskapet og lade det opp hver 2. uke. Da holder det dobbelt så lenge. Til de kommer med LI-celle eller NiMh? Svinedyrt enda. 0 Siter
Prozak Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Problemet er garantien, den er også veldig mye verd. Uten garanti kan du se at f eks en 3 år gammel bærbar fra Dell som ikke ville se sin CDROM mer, og hvor en tast tok ferie, måtte bytte hovedkort og tastekort til kr 3700 + mva inkl arbeid. Dermed var det bare å kaste den. Men dama måtte likevel betale kr 650 + mva for å få titta på den. Finnes det noen juridisk praksis for akkurat bærbare maskiner? Altså, noe som bestrider reklamasjonsretten som i utg.punktet er 5 år på de fleste elektroniske varer? "f eks en 3 år gammel bærbar fra Dell som ikke ville se sin CDROM mer, og hvor en tast tok ferie, måtte bytte hovedkort og tastekort til kr 3700 + mva inkl arbeid. Dermed var det bare å kaste den." For å si det sånn: Min bærbare er snart 3.5 år gammel. Skal jeg ha en tilsvarende maskin i dag, så må jeg godt over 10.000,-. Ergo ville det være "lønnsomt" for meg å reparere den for 3-4.000,-. (Om jeg hadde gjort det er en annen sak.) "..................................." 0 Siter
keinstein Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Finnes det noen juridisk praksis for akkurat bærbare maskiner? Altså, noe som bestrider reklamasjonsretten som i utg.punktet er 5 år på de fleste elektroniske varer? "f eks en 3 år gammel bærbar fra Dell som ikke ville se sin CDROM mer, og hvor en tast tok ferie, måtte bytte hovedkort og tastekort til kr 3700 + mva inkl arbeid. Dermed var det bare å kaste den." For å si det sånn: Min bærbare er snart 3.5 år gammel. Skal jeg ha en tilsvarende maskin i dag, så må jeg godt over 10.000,-. Ergo ville det være "lønnsomt" for meg å reparere den for 3-4.000,-. (Om jeg hadde gjort det er en annen sak.) "..................................." "Ergo ville det være "lønnsomt" for meg å reparere den for 3-4.000,-." Men kan den selges for 3-4000 etterpå? Neppe. Men bruksvedien er der, men da må du beholde den selv i et par år til. Da er det greit. "Altså, noe som bestrider reklamasjonsretten som i utg.punktet er 5 år på de fleste elektroniske varer?" Nei, men praksis er som regel at bærbare er sårbare greier, og skader skyldes som oftest brekkasje. F eks 80% av harddisker som kommer tilbake til fabrikken etter reklamasjoner er utsatt for en gedigen smell, og har hakk i plata. 80% av CD/DVD stasjoner er rett og slett brukket av. Og så var det avbrukne skjermer da. Men kan du være j æ v l i g forsiktig, da kommer du sikkert bedre i mål :-) Så feil skyldes i 80% av tilfellene vold, og det er dermed også 5 ganger fler feil på dem i f t stasjonære. Det vi igen si at om de ikke går i gølvet, så holder de like lenge som stasjonære. 0 Siter
Prozak Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 "Ergo ville det være "lønnsomt" for meg å reparere den for 3-4.000,-." Men kan den selges for 3-4000 etterpå? Neppe. Men bruksvedien er der, men da må du beholde den selv i et par år til. Da er det greit. "Altså, noe som bestrider reklamasjonsretten som i utg.punktet er 5 år på de fleste elektroniske varer?" Nei, men praksis er som regel at bærbare er sårbare greier, og skader skyldes som oftest brekkasje. F eks 80% av harddisker som kommer tilbake til fabrikken etter reklamasjoner er utsatt for en gedigen smell, og har hakk i plata. 80% av CD/DVD stasjoner er rett og slett brukket av. Og så var det avbrukne skjermer da. Men kan du være j æ v l i g forsiktig, da kommer du sikkert bedre i mål :-) Så feil skyldes i 80% av tilfellene vold, og det er dermed også 5 ganger fler feil på dem i f t stasjonære. Det vi igen si at om de ikke går i gølvet, så holder de like lenge som stasjonære. "en kan den selges for 3-4000 etterpå? Neppe. Men bruksvedien er der, men da må du beholde den selv i et par år til. Da er det greit." Ah - men salgsverdi og faktisk verdi er gjerne ikke det samme her. Hvis det koster meg mer å bytte enn å fikse den gamle slik at den blir "som ny", så er regnestykket enkelt - med visse modifikasjoner, selvfølgelig. "Så feil skyldes i 80% av tilfellene vold, og det er dermed også 5 ganger fler feil på dem i f t stasjonære." Det er jo ikke akkurat uforståelig. Jeg har ødelagt et par datamaskiner i løpet av årene, og mer enn en ble utsatt for grov fysisk vold :-) Det er noe ekstremt tilfredsstillende ved å skyte en pc med hagle. ".................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.