Gå til innhold

Til legen / syfilis

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 25. uke. Ved første svangerskapskontroll ble det tatt vanlig rutineundersøkelse, og det ble funnet infeksjonen syfilis i blodet. Jeg ble adpotert fra Sør-Korea da jeg var ca 4 måneder gammel. Legen min hadde en teori om at jeg kunne vært født med det.... Det ble ikke påvist denne infeksjonen ved første svangerskap. Min mann og datter på snart 14 måneder var ikke blitt smittet. Legen min sa at "nviået" av infeksjonen var veldig "lavt"..... Jeg fikk i hvert fall tre penceline-sprøyter med ei ukes mellomrom. Det var i følge legen ikke noe behov for en ny blodprøve etter endt kur. Jeg skal i teorien være kvitt infeksjonen.

Jeg er likevel litt bekymret. Bekymringen min er rettet mot min datter. Hun har vært mer eller mindre forkjølet (uten feber) og hostet i en drøy måned. Jeg har lest at symptomene for syfilis kan være influensa.....

Hun fikk for et par måneder siden tre-fire kvise-lignende blemmer ved hennes venstre tinning. Området rundt ble veldig rødt og irritert. Det ble etter hvert betnnelse i det og utviklet seg til et sår. Jeg var hos en lege med dette, som ikke kjente til min infeksjon. Jeg fikk beskjed om å smøre på litt fucidin-salve. Det forsvant etter tre-fire uker. Dette er ca en måned siden. For ei lita uke siden dukket disse samme kvise-lignende blemmene opp igjen. På samme sted. Jeg fikk smørt på salve på et tidligere stadige denne gangen, og det er på retur. Jeg har også lest at det kan oppstå sår der kroppen er blitt infisert av syfiilis....

Bør jeg ta en ny blodprøve av henne for å sjekke om hun virkelig ikke er smittet?

Smittes syfilis kun ved seksuell omgang og mellom mor og foster, eller kan det smitte gjennom sår, spytt og annen kroppsvæske? Datteren min er jo hos dagmamma som har omsorg for flere barn. Det blir jo ofte spist på samme leker, drikket av samme glass osv.

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20473-til-legen-syfilis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Meg, Det er ikke godt å si hva prøven din som var "lav positiv" viste. Det høres pussig at det ikke ble påvist første gang du var gravid. I alle fall vet vi at syfilis kan relativt lett behandles med penicillin. Vi vet også at det går an å kontrollere en stund etter gjennomgått behandling hvorvidt det er fortsatt aktivitet, eller om behandlingen var helt vellykket. Det kunne kanskje være et poeng å gjøre det for å bli kvitt alle tankene omkring potensielle farer.

Når det gjelder din datter så synes jeg at det beste ville vært om du fikk tatt en blodprøve og undersøkt. Ikke at sjansene for at hun er smittet er noe særlig store, men du blir i alle fall helt beroliget av et negativt resultat.Da slipper du å tenke på alle de mulige komplikasjoner som eventuelt kan dukke opp. Smittefaren er, som du antar, knyttet til seksuell kontakt og fødsel. De symptomene, kvisene eller influensa, du forteller har neppe noe med syfilis å gjøre.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20473-til-legen-syfilis/#findComment-89831
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...