Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 24 år som slet med atopisk eksem da jeg var liten. Dette vokste jeg av meg før puberteteten, men har utviklet pollenallergi.

Bortsett fra dette, er det som jeg vet, ingenting jeg er allergisk mot. Nå vurderer jeg å kjøpe meg en ny hund, er KJEMPEGLAD i dyr og har allerede en wheaten terrier på 10 år.Dette er jo en såkalt allergi-hund fordi hun ikke røyter. Jeg har nå tenkt til å anskaffe meg en hund som røyter, og lurer på om det kanskje er dumt.

Jeg er veldig redd for at jeg skal utvikle allergi mot denne nye hunden, og at jeg dermed må gi den fra meg igjen. Det vet jeg ikke om jeg hadde klart.

Jeg har kanin og hamster i tillegg til hund, og har aldri reagert på disse. For mange år siden testet jeg meg ved blodprøver for hunde-allergi, og fikk da et lite utslag på disse prøvene. Men er det ikke da rart at jeg aldri har merket noe til dette senere? Synes jo det er litt synd å ikke kunne kjøpe meg en hund også,--bare fordi jeg kaaanskje kan bli allergisk for den senere...

Hva synes du jeg burde gjøre?

Takk for hjelp,

Klem fra Julia

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204836-dyre-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære deg

Hvis du ikke reagerer på dyr og har alle de dyrene du nevner så kan ikke jeg se noen store betenkeligheter ved at du skaffer deg en ny hund. Det er nå engang slik at selv om man er pollenallergiker så behøver man ikke reagere på dyr. Det er like stor risiko for å bli allergisk for en hund som ikke røyter som for en som røyter. Det er bare gammel overtro at det er trygt med tanke på allergi å ha en hund som ikke røyter. Siden du har hatt en hund i mange år og ikke reagert på den ville det være nokså usannsynlig at du skulle begynne å reagere på en ny hund. Jeg kan selvfølgelig ikke gi deg noen garantier, men ut fra sannsynligheter er det slik.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204836-dyre-allergi/#findComment-1472501
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...