Tonia Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Proevde aa sende inn dette spoersmaalet tidlig I februar til psykiatri forumet, men fikk ikke noe svar fra legen, saa jeg forsoeker igjen…Er klar over at dere har mye aa gjoere… Vel, min mor har saa lenge jeg kan huske hatt ett problem med alkohol og piller. De siste 7 aarene har det toppet seg og det har naa gaatt saa langt at AKAN har blitt innblandet der hun jobber… Men til ingen nytte. Hun har I loepet av de siste ukene som har gaatt klart aa holde seg edru paa jobb men privat spiser hun paralgin forte og gud vet hva… Hele familien har gjentatte ganger proevd med intervensjon, ogsaa til ingen nytte og hun har vaert hos psykolog, men der sitter hun og lyver og faar situasjonen til aa fremstaa som mindre alvorlig enn hva den er. Det har gaatt saa langt naa, at folk skyr hennes selskap, og ettersom vi er fra et lite sted, kan du tenke deg all sladderen som gaar... Vi har proevd saa naer som alt uten resultater saa langt. Er det noe mer vi kan gjoere eller maa vi bare resignere aa se paa at hun drikker seg i hjel? Hun har hatt sine oeyeblikk hvor hun har innroemmet at hun har ett problem og lover at det skal bedre seg, men de var faa og langt i mellom og naa er det full fornektelse... Jeg og resten av familien er oppgitte og det er hakket foer vi gir opp. Naar det er sagt, saa vil ikke jeg sitte der med den skyldfoelelsen den dagen det er for sent og lure paa hva jeg kunne ha gjort mer... Hvordan er det mulig aa misbruke kroppen sin saa lenge uten at det ser ut som om det faar fatale foelger? Det er liksom ikke milde tabletter som blir blandet med alkohol... Cipramil og Alopam, paralgin forte, vival og valium og listen er endeloes... Noeyaktig hva er det som skjer med leveren etter saa lang tids misbruk? Hun begynte aa drikke og ta angstdempende tabletter naar hun var rundt 27 aar eller noe og hun er naa 50… Foeler meg bare saa maktesloes og sliter med aa godta at det naa er opp til henne… Tonia 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20488-trenger-saart-raad/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 27. februar 2001 Del Skrevet 27. februar 2001 Til Tonia Dette er en vanskelig situasjon. Såvidt jeg kan skjønne har du/dere engasjert krefter i lokalmiljø og på arbeidsplassen uten at det har hjulpet nevneverdig. Det er nærmest umulig å "tvinge" noen til å få hjelp, det betyr nok muligens at din mor må bli så dårlig at hun legges inn på sykehus. Såvidt jeg skjønner har din mor et blandingsmisbruk med både tabletter og alkohol- det er derfor kanskje ikke så lett å komme inn på institusjoner som f eks Vangseter, de driver hovedsaklig avvenning av alkoholikere. Det kan dog være en mulighet, hvis dere gjennom hjelpeapparatet og evt lege kan komme på "riktig spor". Jeg forstår at situasjonen kan virke håpløs, men du må etter min mening forsøke ikke å føle skyld eller få dårlig samvittighet for dette. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20488-trenger-saart-raad/#findComment-89420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.