Gå til innhold

Urinveisinfeksjon -- igjen :(

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 37 år som er hyppig plaget med urinveisinfeksjoner. Et av problemene i forbindelse med dette er at testen de bruker på legekontorene ikke slår ut når symptomene setter inn...

Får da beskjed om å komme igjen hvis ikke plagene gir seg. Så går det noen dager, og jeg blir veldig dårlig. Da slår testen ut og jeg får min medisin.

Sist gang var det i tillegg kommet en vikar for fastlegen min.Hun spurte gjentatte ganger om dette ikke kunne være clamydia eller gonorre. Jeg er gift, har 3 barn og er HELT sikker på at jeg ikke har noen av disse sykdommene. Opplevde dette som krenkende.

Må det virkelig være slik? Er jeg den eneste med dette problemet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204915-urinveisinfeksjon-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Gjentatte urinveis-infeksjoner er et ganske vanlig problem. Noen har det en fase av livet, for så å bli kvitt det. Dersom du har fler enn 3-4 infeksjoner i året, bør du kanskje utredes med bilder av urinveiene; dette for å finne eventuelle anatomiske feil som gjør at bakterier trives. oftest finner man ingen grunn. En gynekologisk test bør gjøres; soppinfeksjoner kan gi sår hud som letter veien for infeksjoner. Sårhet ved samleie kan også være medvirkende; bruk fast glidekrem en periode; minsker gnisning mot urinrøret. Likeledes bør du daglig innta mye c-vitamin; gjerne 1g/døgn, og bruk gjerne tranebær-kapsler eller juice i tillegg; dette gjør at bakterier ikke trives. Synes kanskje du bør ha en avtale med legen din om at du kan starte med kur du har liggende når du kjenner plager; man at du uansett leverer en urinprøve for dyrkning. Dette for å sjekke at kuren er forenlig med de bakteriene som gir infeksjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...