Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Mann på 32 år, 180 cm, 77 kg.Var hos bedriftslegen for et par år siden og husker da jeg fikk bekjed om at kolesterolet var på litt over 6, og at jeg burde tenke litt på kosten.Tok derfor en ny prøve hos fastlegen nå, fastende. Den viste totalt 6,7, LDL-4,7, HDL 1,3 og Trigl på 1,51.Fastlegen sa jeg hadde normalt kolesterol. Det var først da jeg kommenterte tallene at han sa at jeg burde tenke litt på kostholdet.Jeg har da hørt man bør ha under 5. (De to siste verdiene er bra har jeg skjønt?) Problemet er jeg føler jeg lever forholdsvis sundt. Spiser mye fisk og kylling, grovt brø og 4-korn, havregrøt, mye frukt og grønt.+tran. Særlig broccoli, gulrøtter, løk, hvitløk, eple, appelsin og kiwi. Men det er klart at innemellom blir det taco, pzza og kebab. Særlig i helgene. En fyllekule eller 2 i måneden også. Sluttet å snuse i sommer etter 16 års bruk.Hva tror du. Er det ikke noe å bry seg om? Leve som før, eller stramme inn ytterligere.Før øvrig trente jeg mye før, men de har blitt lite de siste 3 år pga div skader. Nå er jeg heldigvis litt igang igjen.På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204917-h%C3%B8yt-kolesterol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kostholdinteressert

Har ikke andre prøvesvar i hodet akkurat nå enn totalkolestrolet mitt som var 6.5. Piller med en gang av fastlegen jeg bruker. Han er så rask med å gi piller..! Dette var i september. Tok de samme prøvene i juni og da var prøven 5.5. Kan jo variere fra dag til dag har jeg forstått.

I juni vet jeg de andre var helt normale (hdl, ldh og trigl.). I høst spurte jeg ikke om svarene. ¨

Det er en annen viktig kolestroltprøve man bør passe på: Lp(a). Lest en del om den, men f å leger tar denne.

Denne kan være av den arvelige typen og er verre å behandle.

Vi får leve sunt og trene!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204917-h%C3%B8yt-kolesterol/#findComment-1469546
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vanligvis sier vi at kolesterolverdier på over 8 bør behandles med medisiner. Videre at et sunt kosthold kan senke verdien med 10-15%. verdien er tildels arvelig, men også avhengig av kosthold. Kolesterol er en av flere risikofaktorer for hjerte/kar-sykdommer. Arv, overvekt, lite mosjon, nikotin, høyt blodtrykk og stress er andre. Du bør ta en samtale med fastlegen din for å kartlegge din risiko. Du kan sikkert få brosjyrer om kosthold som senker verdien noe. Verdiene bør følges med på årlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/204917-h%C3%B8yt-kolesterol/#findComment-1472518
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...