Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har enteritt / ulcerib kolitt og har hatt dette i ca 8 måneder. Har fått forskjellige tabeletter,blant annet Pentasa og stikkpiller Asacol. Cortison har hjulpet litt, men stort sett har ikke dette hatt noen positiv virkning. Springer på do hele dagen, spesielt etter jeg har spist. Har du noen gode råd, både for behandling og hva jeg bør spise og hvor mye mat om gangen. Er dette noe jeg vil ha hele livet eller finnes det en måte å ble frisk på. Har vært sykemelt siden april.

Med vennlig hilsen

Solveig Fagerland

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205167-enteritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Ulcerøs colitt er en meget kjedelig sykdom. Det er ikke het klart hva som utløser den, men immunapparatet er sannsynligvis en viktig del. Sykdommen utvikler seg veldig foraskjellig hos pasienter som er angrepet. Noen har en mild form som reagerer godt på medisinsk behandling, mens andre har en mer galopperende utvikling, og hos noen er det henimot umulig å få den under kontroll med medisiner. Det virker som om ditt tilfelle tilhører de vanskelige former.Det finnes to eller tre brukbare alternativer når det gjelder medisinsk behandling. Det kan være verdt å prøve dem. Men det bør foretas av en indremedisinsk avdeling som har god greie på det og med tilgang til de undresøkelser og kontrollapparat som kreves. Når det gjelder Steroider (Cortison) er dette ingen langsiktig løsning, mem, som du også erfarer, den kan gi en midlertidig bedring ved at den undertrykker immunapparatet. Den eneste sikre løsningen er kirurgisk behandling. Det høres drastisk, men ved å fjerne tykktarmen plir pasienten helt frisk. Operasjonen innebærer at man må gå med pose på maven, men for de fleste går an å fjerne det (posen) og legge tynntarmen til rette etterhvert til å overta tykktarmfunksjonen. Som du skjønner hele dette er et krevende og komplisert prosess, men hvis du har en sikker ulcerøs colitt er dette den sikreste og kansskje den eneste løsning. Det er viktig at du kommer til et behandlingssted som er gode på det. Det finnes mange forskjellige forslag foralternative diett, osv. men ingen av disse har beviselig effekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205167-enteritt/#findComment-1471938
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...