Gå til innhold

SMERTER I FOTSÅLE/TÆR OG FINGRE

Anbefalte innlegg

trett11365380854

Denne gang har jeg et spørsmål på vegne av min datter, 42 år.Hun har de siste 6 månedene fått noen intense smerter i tærne, ja i hele fotsålen samt i fingre. Det danner seg hevelser (kuler) under fotsålen(e) og i fingrene slik at de delvis stivner. Smertene kommer plutselig og kan vare i flere dager, men noen ganger kan det også gå fort over. Det er naturlig nok også meget smertefullt å stå/gå når disse smertene helt umotivert dukker opp. Hun har konsultert sin fastlege som har tatt blodprøver som ikke viser noen resultater. Vedkommende har også gitt henne betennelsesdempende medisiner som dessverre ikke hjelper. Kanskje disse er for svake. Vi er imidlertid mest opptatt å finne diagnosen. Personlig har jeg gjettet på urinssyregikt, men jeg er kanskje på ville veier? Hun er naturlig nok ganske fortvilet når disse smertene inntrer, noen ganger så kraftige at hun ikke kan skjøtte sitt arbeide. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205215-smerter-i-fots%C3%A5let%C3%A6r-og-fingre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Urinsyregikt burde man ha sett på en blodprøve. Smerten burde da ha sittet I leddene. Høres ut på deg som smertene hennes sitter i senene. kanskje har hun en sykdom som heter Dupuytrens kontraktur; da vil bøyesenene i fingrene, og noen ganger tærne få knuter, og senene blir gradvis kortere. Synes kanskje hun burde henvises til en reumatolog, og sannsynligvis burde hun få tilpasset såler som avlaster senene i foten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...