Gå til innhold

Mageproblemer

Anbefalte innlegg

Da jeg var gravid for 4 år siden ble jeg rammet av en rekke grusomme smerter i mageregionen. Svetten piplet, og smertene strålte opp i brystet og bak i ryggen. Etter mange turer til legen, ble det påvist gallesten og galleblæren ble operert bort. Men smertene fortsatte. Hos naturterapeut fikk jeg beskjeden melkeallergi og jeg ble bedre enn på lenge. Nå får jeg plutselige smerter igjen med jevne mellomrom. Kraftige smerter i magen og opp i brystet, jeg koker og har problemer med å snakke for det gjør så vondt. Etterpå har jeg diare og er helt ute i 2-3 dager. Helt ødelagt. Jeg har prøvd lege med dette, men får beskjed om at det nok er forstoppelse og at jeg må spise fiber. Men jeg får ikke dette helt til å stemme. Nå har jeg levd i dette helvetet i over 4 år, og det kan da ikke være normalt. Jeg vet snart ikke om jeg orker mer. Er det noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205394-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en tur til naturterapaut igjen. Jeg mener det er snakk om et energiproblem i hjerte/tynntarm, det kan du nevne for terapauten. Tenker diareen er skikkelig illeluktende og trådaktig? Er plagen værst midt på dagen fra rundt 11? og - eller kvelden samme tid?

mange svar må til for å få riktig hjelp...lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205394-mageproblemer/#findComment-1474344
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur til naturterapaut igjen. Jeg mener det er snakk om et energiproblem i hjerte/tynntarm, det kan du nevne for terapauten. Tenker diareen er skikkelig illeluktende og trådaktig? Er plagen værst midt på dagen fra rundt 11? og - eller kvelden samme tid?

mange svar må til for å få riktig hjelp...lykke til

Takk for svar. Ikke verre illeluktende enn "vanlig" diare. Skjer oftest om morningen. Våkner tidlig og kjenner at noe er i gjære. Traver litt og så går det i gang med helsikens smerter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205394-mageproblemer/#findComment-1474407
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Magesmerter bør alltid utredes. har du tatt røntgenbilde av tykktarmen?

Eventuelt CT for å sjekke bukspyttkjertel? Høres mest ut som et tykktarmproblem. Prøv å legge merke til i hvilke situasjoner smertene kommer, om det er relasjon til måltider etc. Kanskje fungerer tarmen ujevnt, såkalt irritabel tarm. Vanlig for denne tilstanden er knipsmerter, og vekselvis løs avføring og forstoppelse. Prøv en periode med Vi-siblin fiberpulver iblandet 1 glass Biola-melk morgen og kveld. De fleste med lett melkeintoleranse kan drikke denne typen melk. Dersom legen din ikke ønsker å utrede mer, kan du vurdere å få 2. opinion hos en annen fastlege, eventuelt be om henvisning til en indremedisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205394-mageproblemer/#findComment-1479124
Del på andre sider

Magesmerter bør alltid utredes. har du tatt røntgenbilde av tykktarmen?

Eventuelt CT for å sjekke bukspyttkjertel? Høres mest ut som et tykktarmproblem. Prøv å legge merke til i hvilke situasjoner smertene kommer, om det er relasjon til måltider etc. Kanskje fungerer tarmen ujevnt, såkalt irritabel tarm. Vanlig for denne tilstanden er knipsmerter, og vekselvis løs avføring og forstoppelse. Prøv en periode med Vi-siblin fiberpulver iblandet 1 glass Biola-melk morgen og kveld. De fleste med lett melkeintoleranse kan drikke denne typen melk. Dersom legen din ikke ønsker å utrede mer, kan du vurdere å få 2. opinion hos en annen fastlege, eventuelt be om henvisning til en indremedisiner.

Har tatt gastroskopi, men ikke noe røntgen. Ofte virker det som om det har forbindelse med kosthold. F.eks hvis jeg spiser godteri/chips, men siste gang hadde jeg ikke spist så mye dagen før, og bare sunn, vanlig mat. Allikevel fikk jeg disse kraftige smertene. Min mor mener det er en form for kraftig kolikksmerter. Skal prøve lege igjen, men blir ganske oppgitt så lenge som jeg har gått med dette nå. Blir en ond sirkel av det også, jeg får angst og uro i kroppen fordi jeg er redd for å få det igjen om morningene når jeg skal stå opp med barna. Huff, nei det er ikke enkelt :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205394-mageproblemer/#findComment-1480251
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...