Gå til innhold

Islamske imamer i Norge: Slå kvinner!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange menn synes dessverre det er på sin plass å slå kvinner, både slik at resultatet blir synlig og usynlig.

Imamens posisjon og innflytelse tilsier at han bør få en kraftig smekk (!) av 'noen'.

Avsetting tør man vel ikke håpe på i ytringsfrihetens navn - selv om jeg, som kjent?, ikke anser ytringsfriheten til å være overlegen oppfordringer om vold og undertrykkelse.

Hva sier så du om ytringsfrihet i et slikt perspektiv?

Skrevet

Mange menn synes dessverre det er på sin plass å slå kvinner, både slik at resultatet blir synlig og usynlig.

Imamens posisjon og innflytelse tilsier at han bør få en kraftig smekk (!) av 'noen'.

Avsetting tør man vel ikke håpe på i ytringsfrihetens navn - selv om jeg, som kjent?, ikke anser ytringsfriheten til å være overlegen oppfordringer om vold og undertrykkelse.

Hva sier så du om ytringsfrihet i et slikt perspektiv?

Jeg mener imamen helt klart må få ytre seg slik han gjør.

Begrensinger i ytringsfriheten skal sitte svært langt inne, og kun benyttes i spesielle tilfeller. Jeg mener det allerede er lagt for sterke begrensinger på ytringsfriheten slik det er i dag.

Vi er tjent med å vite at en av de største (trolig den største), islamske menighetene oppfordrer til å slå kvinner.

Skrevet

Jeg mener imamen helt klart må få ytre seg slik han gjør.

Begrensinger i ytringsfriheten skal sitte svært langt inne, og kun benyttes i spesielle tilfeller. Jeg mener det allerede er lagt for sterke begrensinger på ytringsfriheten slik det er i dag.

Vi er tjent med å vite at en av de største (trolig den største), islamske menighetene oppfordrer til å slå kvinner.

Du og jeg er kanskje tjent med det, men i lys av at imamen må påregnes utrolig sterk innflytelse langt inn i sin menighet og hos muslimer, er jeg redd slike uttalelser får sørgelige konsekvenser for muslimske kvinner. At noen norske politikere og en skarve radiokanal reagerer, betyr ingenting.

Skrevet

Du og jeg er kanskje tjent med det, men i lys av at imamen må påregnes utrolig sterk innflytelse langt inn i sin menighet og hos muslimer, er jeg redd slike uttalelser får sørgelige konsekvenser for muslimske kvinner. At noen norske politikere og en skarve radiokanal reagerer, betyr ingenting.

Hvis det var slik at hemmlighold av den slags holdninger tjente de som ble slått, kunne jeg være enig med deg.

Men vi får nå i alle fall håpe at søkelys på dette uvesenet kan bidra til at færre blir slått i fremtiden.

Blant muslimer er det jo slett ingen hemmelighet at banking i kvinner er en del av islamsk kultur og "hverdag", så imamens utsagn gjør neppe noe fra eller til i så måte.

...

Det mest beklagelige er at vi stadig får slike "notiser" og kvinners grimme kår under den muslimske svøpe mens det "søkelyset" man kanskje håpet på, stort sett uteblir.

Det er vel kommet dit hen at vi stilltiende aksepterer disse kulturforskjellene, og lar det skure og gå.

Jeg tror ikke noen kan skissere noen gode løsninger heller.

Danskene har forresten gjort en spenstig vri:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/04/448431.html

Kanskje en slik avtale kan være et fornuftig tiltak?

Skrevet

Hvis det var slik at hemmlighold av den slags holdninger tjente de som ble slått, kunne jeg være enig med deg.

Men vi får nå i alle fall håpe at søkelys på dette uvesenet kan bidra til at færre blir slått i fremtiden.

Blant muslimer er det jo slett ingen hemmelighet at banking i kvinner er en del av islamsk kultur og "hverdag", så imamens utsagn gjør neppe noe fra eller til i så måte.

...

Det mest beklagelige er at vi stadig får slike "notiser" og kvinners grimme kår under den muslimske svøpe mens det "søkelyset" man kanskje håpet på, stort sett uteblir.

Det er vel kommet dit hen at vi stilltiende aksepterer disse kulturforskjellene, og lar det skure og gå.

Her i landet vil ikke dette gå. Ingen av politikerne har baller til å tørre å gå for dette. I tillegg er det altfor mange som kommer til å hyle rasisme.

Skrevet

...

Jeg er ikke enig i at en imams oppfordring om å slå kvinner, ikke har betydning fra eller til. Han er et religisøst overhode og en sterk autoritet mange lytter til, og for endel vil antagelig imamens ord veie sterke enn lovens ord. Kort sagt, han legitimerer vold mot kvinner.

Jeg leste om den danske kontrakten forleden, og har ingen motforestillinger på stående fot.

Skrevet

...

Det danskene har gjort var en interessant vri - og virker fornuftig.

Men å tro på at noe slikt vil gjennomføres i norge blir som å tro på julenissen.

Norske politikere er alt for opptatt av prinsipper og det de kaller for "likebehandling" (som om deler av disse ukulturer behandler sine egne kvinner "likt" med mennene?) til at det noen gang vil bli gennomført.

Som kjent så er prinsipper og teorier for dem vesentlig mer verdt enn hva realitetene i den virkelige verden er.....

Skrevet

Det må da være menn fullstendig uten baller og maskulin identitet, som syns det er greit å banke kvinnfolk for å "hevde" sitt synspunkt?

Gjest For å sette det litt på spissen
Skrevet

SYKT er det, og fatter ikke at noen kan være så til de grader tilbakestående og gammeldagse, men skulle bare ønske en ting, og det er at folk kunne forstå at dette ikke er snakk om islam, men kulturer og tradisjoner!!!! Finnes MANGE andre islamiske land som lever helt slik som oss i Norge. Så ikke sett alle i en bås da vel. Syns folk kunne lest litt om en religion og kultur FØR de uttalte seg, OG man leser ikke slikt i media, for media er noe herk! Historie skal man lese, og jeg kan vedde at halvparten av folka som er imot islam, ikke vet en dritt om religionen eller kulturen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...