Gå til innhold

Langvarig syk, vil ha hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest trudehelene

Hei! Jeg skriver til deg i vill desperasjon om min tilstand nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, og jeg ber deg om å lese dette nøye og å gi meg et langt og gjennomtenkt svar. Det hadde betydd veldig, veldig mye for meg. Jeg er ei jente på snart 26 år som sliter så utrolig med helsa mi. Fra jeg var 20 år og frem til jeg var 25 hadde jeg kyssesyken 7 ganger. Det høres kanskje umulig ut, men tro meg det har skjedd. Jeg hadde IGM på EBV og var dritsyk, deretter viste prøvene IGG og jeg ble bedre. Så hadde jeg en periode jeg var frisk, før jeg ble syk og fikk påvist IGM på EBV igjen. Sånn fortsatte det, og jeg ble mer og mer frustrert hver gang jeg ble syk. Etter en EBV-infeksjon våren 2003 fikk jeg CMV høsten samme år, jeg hangla og sleit noe vanvittig, og til slutt sa det bare pang og jeg fikk utmattelsessyndrom. Jeg hadde ingen krefter i et år, bare lå i senga og tok en tur til badet innimellom. i 8 mnd sloss jeg med legene før jeg endelig fikk stilt en diagnose. De mente nemlig at det ikke feilte meg noen ting. jeg var syk uten fremskritt i måned etter måned før jeg fikk tips av Balderklinikken om å gå på en candidadiett uten gjær og sukker. etter 1 uke på denne dietten var jeg oppe av senga og følte meg myye bedre. Da jeg prøvde å spise litt normalt igjen noen uker seinere ble jeg syk på nytt. så siden har jeg stort sett vært på diett. Jeg har klart å jobbe fullt det siste halvåret, men har stadig vekk perioder der jeg sliter. sånn som nå. nå har jeg hatt forkjølelse i 3 uker, jeg blir ikke frisk. jeg er sengeliggende og føler meg elendig. Jeg er i tillegg svimmel og kvalm. Jeg går på do ca 3 ganger daglig, har ganske løs og illeluktende avføring. hvorfor er det sånn dersom jeg ikke spiser mat jeg ikke tåler? i tillegg har jeg kjent en stikkende smerte noen cm nedafor ribbeina på venstre side de siste ukene, denne smerten blir bare verre og verre. I går trykket en lege på meg der og det gjorde KJEMPEVONDT :( han sa at det var tarmen!!? men sendte meg bare ut igjen.

Jeg har kjempet alene mot sykdom i 2,5 år nå. Jeg får ingen oppfølging av leger, og det er ingen som tar noen prøver av meg. Hver gang jeg vil ha tatt prøver må jeg sloss meg til det. jeg har prøvd mange forskjellige leger, det er det samme overalt :( Jeg lurer på om jeg kanskje mangler noe (vitaminer el.) siden jeg er så svimmel, og så lurer jeg på hva som er galt med fordøyelsen min. Jeg har jo vondt :( hva kan gjøres med dette? Jeg trenger en lege som er interessert i å hjelpe meg, men jeg vet ikke om det finnes. kan du kanskje hjelpe meg med hvor jeg skal gå, og hvilke prøver jeg skal be om? Jeg sitter her og er så slapp at jeg ikke klarer å gå til butikken å kjøpe meg mat, jeg har vondt i tarmen, jeg er svimmel og allmenntilstanden er generelt dårlig :( Jeg har vært hos 2 leger den siste uken, men de tok bare crp og halsprøve og sendte meg ut igjen. Jeg klarer ikke å ha det sånn alene lenger.

Jeg tar i mot alle tips og forslag med takk. Jeg er bare så sliten, og orker ikke en ny smell. Det må jo være en årsak til at alt dette har skjedd med meg??

Håper du kan bruke litt ekstra tid på dette innlegget, det er nemlig ingen lege i hele norge som er interessert i å hjelpe meg :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205635-langvarig-syk-vil-ha-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes det kan være på sin plass at du får en sjekk av immun-apparatet ditt, samt av vitamin-inholdet i blodet. Også viktig å sjekke blodsukker og stoffskifte. Kanskje kan Balderklinikken være riktig sted for deg. Du må også være ærlig med deg selv med tanke på om du kan ha utviklet en depresjon. Kanskje bør du få tatt en ultralyd av magen dersom magesmertene fortsetter. Prøv en periode Biola-melk iblandet Vi-siblin fiberpulver ( apotekvare) for å normalisere fordøyelsen. Prøv å vær fortrolig med legen om at du er sliten og engstelig, istedenfor å starte med å forlange masse spesielle undersøkelser. Dersom kommunikasjonen er dårlig, kan det bli aktuelt å bytte fastlege.

Dette høres jo helt forferdelig ut, serlg det med dårlig oppfølging av legene. Man skal ikke bli behandlet slik!

Du nevner at du fikk et utmattelsessyndrom -ble du utredet for det?

Ta en titt på disse sidene, kanskje det kan gi deg hjelp/tips:

http://www.menin.no/phpbb/index.php

http://www.me-forening.no/

Gjest Trådstarter

Synes det kan være på sin plass at du får en sjekk av immun-apparatet ditt, samt av vitamin-inholdet i blodet. Også viktig å sjekke blodsukker og stoffskifte. Kanskje kan Balderklinikken være riktig sted for deg. Du må også være ærlig med deg selv med tanke på om du kan ha utviklet en depresjon. Kanskje bør du få tatt en ultralyd av magen dersom magesmertene fortsetter. Prøv en periode Biola-melk iblandet Vi-siblin fiberpulver ( apotekvare) for å normalisere fordøyelsen. Prøv å vær fortrolig med legen om at du er sliten og engstelig, istedenfor å starte med å forlange masse spesielle undersøkelser. Dersom kommunikasjonen er dårlig, kan det bli aktuelt å bytte fastlege.

Ja, det er veldig typisk at leger avfeier det med at jeg er deprimert. en lettvint løsning... Nå fikk jeg endelig grini meg til prøver, og det viser seg at jeg har gått med Cytomegalovirusinfeksjon en stund... (IGM) enda jeg har hatt det før for 2,5 år siden :( jeg har også hatt mykoplasma en eller annen gang i løpet av det siste året. fikk IGG på mykoplasma, og det hadde jeg ikke sist jeg ble sjekka for det.

Jeg gir opp :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...