Speak Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Lurer på når gutter flytter ut hjemmefra. Forstår jo selvfølgelig at dette varierer veeeeeeldig, men ønsker å se hva som er vanlig. 0 Siter
Gjest Morrsan Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Veeeldig forskjellig. Men de BURDE ha flyttet ut når de er mellom 20-25. 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Gutten min er femten og han skal ikke flytte på leeeenge enda! :-) Mannen flyttet (sammen med meg) da han var 20! mvh 0 Siter
DarkPink Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Enten når de begynner på videregående, eller når de begynner på universitet, altså enten ved 16 eller 19-20 tenker jeg? Hvis begge deler finnes i den byen de bor i, så er vel tiden inne for å skaffe seg egen hybel eller leilighet likevel. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Sammenlignet med 1980-årene, bor færre unge hjemme med foreldrene i dag, og jenter flytter tidligere hjemmefra enn menn. I 1995 bodde 42 prosent av guttene 20-24 år hjemme hos foreldrene.... men bare 21 prosent av jentene 90 prosent av alle ungdommer er flyttet hjemmefra før de er 25 år gamle. Imidlertid er det mer vanlig at unge menn fortsetter å bo hjemme, og kjønnsforskjellen i andelen hjemmeboende er særlig stor i spredtbygde strøk. (fra ssb.no) 0 Siter
Speak Skrevet 10. november 2005 Forfatter Skrevet 10. november 2005 Sammenlignet med 1980-årene, bor færre unge hjemme med foreldrene i dag, og jenter flytter tidligere hjemmefra enn menn. I 1995 bodde 42 prosent av guttene 20-24 år hjemme hos foreldrene.... men bare 21 prosent av jentene 90 prosent av alle ungdommer er flyttet hjemmefra før de er 25 år gamle. Imidlertid er det mer vanlig at unge menn fortsetter å bo hjemme, og kjønnsforskjellen i andelen hjemmeboende er særlig stor i spredtbygde strøk. (fra ssb.no) Ja, dette var jo konkret:-) 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Enten når de begynner på videregående, eller når de begynner på universitet, altså enten ved 16 eller 19-20 tenker jeg? Hvis begge deler finnes i den byen de bor i, så er vel tiden inne for å skaffe seg egen hybel eller leilighet likevel. Min sønn går på videregående en annen plass (internatskole). Men han er da ikke flyttet hjemmefra ennå? Han har adresse hit (folkeregisteret). Har rommet sitt her, er her i feriene og kommer vel hit når han er ferdig. Men sånn realistisk sett, så er det vel vgs borte, militæret borte og hvis studiene også blir borte så vil han vel ikke bo hos meg på helårsbasis lenger. 0 Siter
Speak Skrevet 10. november 2005 Forfatter Skrevet 10. november 2005 Min sønn går på videregående en annen plass (internatskole). Men han er da ikke flyttet hjemmefra ennå? Han har adresse hit (folkeregisteret). Har rommet sitt her, er her i feriene og kommer vel hit når han er ferdig. Men sånn realistisk sett, så er det vel vgs borte, militæret borte og hvis studiene også blir borte så vil han vel ikke bo hos meg på helårsbasis lenger. Ja, det har jo omtrent flyttet ut da de går på skole et annet sted, og bor mesteparten av tiden der. synes jeg. 0 Siter
Gjest MartinMa Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Min sønn går på videregående en annen plass (internatskole). Men han er da ikke flyttet hjemmefra ennå? Han har adresse hit (folkeregisteret). Har rommet sitt her, er her i feriene og kommer vel hit når han er ferdig. Men sånn realistisk sett, så er det vel vgs borte, militæret borte og hvis studiene også blir borte så vil han vel ikke bo hos meg på helårsbasis lenger. Han har da flyttet ut. Han BOR jo ikke hos deg? Er selv 22 og flyttet hjemmefra i vår. Foreldrene mine bor midt i landet, jeg i Oslo. I folkeregisteret er jeg enda registrert med adresse der (bare byttet via posten), men det betyr da ikke at jeg ikke har flyttet hjemmefra?? 0 Siter
DarkPink Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Min sønn går på videregående en annen plass (internatskole). Men han er da ikke flyttet hjemmefra ennå? Han har adresse hit (folkeregisteret). Har rommet sitt her, er her i feriene og kommer vel hit når han er ferdig. Men sånn realistisk sett, så er det vel vgs borte, militæret borte og hvis studiene også blir borte så vil han vel ikke bo hos meg på helårsbasis lenger. Jeg flyttet på hybel da jeg var 15 og begynte på vgs borte. Moren min mente også at jeg ikke hadde flyttet hjemmefra da... =p Men jeg har jo aldri bodd hjemme siden det. Selv om jeg er der om somrene, får en del av posten min dit, og har et skap med mine ting i osv, så anser jeg meg da virkelig som fløyet for lenge siden. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Ja, dette var jo konkret:-) Det er gjerne det på SSB. ;o) 0 Siter
Gjest 19 år er ganske vanlig Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Min sønn og mange av hans kamerater er spredd utover det ganske land nå, de var ferdige med videregående i sommer. 19 år altså. Noen dro i militæret, andre på universitet og høyskoler. Ikke mange som er igjen her i gamlebyen. Sannsynligvis vil han ikke bo permanent hjemme lenger, men kanskje i korte perioder i påvente av egen bolig eller jobb eller slikt. 0 Siter
Gjest Madagaskar Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Jeg flyttet ut da jeg var 15..men sambo flyttet ikke ut før han var 17 år. 0 Siter
matildes mor Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Tror nok gutter ofte er seinere til å forlate hjemmet en jenter er.Og det er tydeligvis helt akseptabelt av en eller annen grunn;-) Ihvertfall mine to brødre flyttet ut henholdsvis når de var 21 og 24.Selv var jeg 18. 0 Siter
kyrillo Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Her er det litt sprik i oppfatningene om hva som er "flyttet" Mine to på 25 og 20 er flyttet, på forskjellige måter. Eldstemann har leilighet med alle tingene sine i, med riktig adresse i folkeregisteret. Den yngste har bodd på hybel og internat i flere år i forbindelse med vgs, folkehøyskole og universitet. Hun kommer antakelig ikke til å slå seg til hjemme hos meg for godt igjen, men foreløpig er hun heller ikke etablert noe annet sted. Jeg føler at hun ikke har flyttet hjemmefra ennå på samme måte, Rommet hennes, tingene, planlegging av diverse (jeg er nødt til å ha hennes behov i tankene om jeg vurderer å bytte bolig osv.) Rotete? Skjønner? 0 Siter
Gjest cupen Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Her er det litt sprik i oppfatningene om hva som er "flyttet" Mine to på 25 og 20 er flyttet, på forskjellige måter. Eldstemann har leilighet med alle tingene sine i, med riktig adresse i folkeregisteret. Den yngste har bodd på hybel og internat i flere år i forbindelse med vgs, folkehøyskole og universitet. Hun kommer antakelig ikke til å slå seg til hjemme hos meg for godt igjen, men foreløpig er hun heller ikke etablert noe annet sted. Jeg føler at hun ikke har flyttet hjemmefra ennå på samme måte, Rommet hennes, tingene, planlegging av diverse (jeg er nødt til å ha hennes behov i tankene om jeg vurderer å bytte bolig osv.) Rotete? Skjønner? Hvorfor må du ta hensyn til henne om du skal bytte bolig? Ærlig talt, jenta er da voksen? 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Her er det litt sprik i oppfatningene om hva som er "flyttet" Mine to på 25 og 20 er flyttet, på forskjellige måter. Eldstemann har leilighet med alle tingene sine i, med riktig adresse i folkeregisteret. Den yngste har bodd på hybel og internat i flere år i forbindelse med vgs, folkehøyskole og universitet. Hun kommer antakelig ikke til å slå seg til hjemme hos meg for godt igjen, men foreløpig er hun heller ikke etablert noe annet sted. Jeg føler at hun ikke har flyttet hjemmefra ennå på samme måte, Rommet hennes, tingene, planlegging av diverse (jeg er nødt til å ha hennes behov i tankene om jeg vurderer å bytte bolig osv.) Rotete? Skjønner? Jeg lurte på det samme som Cupen. Om hun har bodd hjemmefra i flere år og ikke kommer til å flytte hjem igjen er det vel ingen grunn til at du skal ta hensyn til henne om du vil flytte? 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Han har da flyttet ut. Han BOR jo ikke hos deg? Er selv 22 og flyttet hjemmefra i vår. Foreldrene mine bor midt i landet, jeg i Oslo. I folkeregisteret er jeg enda registrert med adresse der (bare byttet via posten), men det betyr da ikke at jeg ikke har flyttet hjemmefra?? Du er 22, han er 16. Skulle noe skje sånn at han må slutte på skolen eller vil gå skole her istedet likevel så kommer han da hjem og bor her. Skjer det noe på skolen som vi bør vite om så ringer skolen til oss. Det er vel ingen som ringer dine foreldre om du for eksempel ikke møter på flere forelesninger. Det er vi, og ikke han som står økonomisk ansvarlig for skolegangen hans. Internat er jo ikke det samme som å leie leilighet i byen. Han er mye mer uselvstendig der enn du er, og blir passet på av ansatte på skolen på samme måte som mamma ville passet på hjemme. Jeg tenker sånn at når man flytter hjemmefra så tar man ansvaret for seg selv med seg også. Man er sin egen herre i egen leilighet (eller hybel) og er ikke lenger avhengig av at foreldrene stiller opp økonomisk. 0 Siter
Gjest MartinMa Skrevet 10. november 2005 Skrevet 10. november 2005 Du er 22, han er 16. Skulle noe skje sånn at han må slutte på skolen eller vil gå skole her istedet likevel så kommer han da hjem og bor her. Skjer det noe på skolen som vi bør vite om så ringer skolen til oss. Det er vel ingen som ringer dine foreldre om du for eksempel ikke møter på flere forelesninger. Det er vi, og ikke han som står økonomisk ansvarlig for skolegangen hans. Internat er jo ikke det samme som å leie leilighet i byen. Han er mye mer uselvstendig der enn du er, og blir passet på av ansatte på skolen på samme måte som mamma ville passet på hjemme. Jeg tenker sånn at når man flytter hjemmefra så tar man ansvaret for seg selv med seg også. Man er sin egen herre i egen leilighet (eller hybel) og er ikke lenger avhengig av at foreldrene stiller opp økonomisk. Ikke snakk om hvem som har ansvaret. Snakk om hvor han BOR. Han BOR jo ikke hjemme hos deg/dere mer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.